Gå til innhold
☰ Meny

Hjelp til å forstå bibelvers


I vennegjengen min har det foregått litt diskusjon rundt hvem dette bibelverset egentlig snakker om:

Matteus 5:27-28
"Dere har hørt at det er sagt: ‘Du skal ikke drive hor. Men jeg sier dere at den som ser på en kvinne med lyst, har allerede begått hor med henne i sitt hjerte."

Noen påstår at dette verset bare referer til de som er i et ekteskap, at de ikke skal se med begjær på andre individer for da begår de utroskap mot sin ektefelle. Men da sier de samtidig at det er ingenting i Bibelen som fordømmer det å se med begjær på en manns kone, for eksempel.

Kan det være at verset ikke nødvendigvis snakker om utroskap i et ekteskap men at det er utroskap mot Gud? Israelittene var jo utro mot Gud flere ganger ved å idolisere falske guder, så hvis man er ulydig i henhold til dette verset, så er man utro mot Gud?

Oversettelsene varierer litt på norsk. Noen steder er det "utroskap", andre steder er det "hor", mens på engelsk har vi bare "adultery".

Jeg er nysgjerrig på hvordan dere tolker dette verset og om dere tror det gjelder bare de som er i et ekteskap eller om det angår alle.




Hei og takk for spørsmålet! 

Det står ikke noe om at Jesu ord i Matteus 5,27-28 bare var rettet mot de av tilhørerne som var gift. Men Jesus peker på at utroskap begynner i hjertet, slik apostelen Jakob beskriver det: «Alle blir fristet av sitt eget begjær, som lokker og drar. Når lysten er blitt svanger, føder den synd, og når synden er moden, føder den død» (Jak 1,14.15). 

Jesus løfter hele spørsmålet om seksuell synd fra bare den fysiske handlingen (som er tydelig beskrevet i Moseloven) til at det handler om hvilke holdninger vi har og hva som skjer på innsiden av oss. Fariseerne klarte kanskje å unngå å ha sex utenfor ekteskapet (som Moseloven er tydelig på at er utenfor Guds vilje), men Jesus sa at fariseerne var «hvitkalkede graver» mens de var «fulle av dødningebein og all slags urenhet» (Matt 23,27). 

Begrepet «bryte ekteskapet» som Jesus bruker i Matteus 5,27 er det greske ordet «moicheuō» som også brukes i de ti bud (Rom 13,9) og i fortellingen om kvinnen som ble tatt på fersken i ekteskapsbrudd (Joh 8,4), altså at hun hadde sex med en mann som hun ikke var gift med. 

Vi tror Jesus i Matteus 5,27-28 vil fortelle oss at seksuell synd ikke bare handler om at vi havner i seng med en annen manns kone eller en annen kvinne enn den vi er gift med, men at dette alltid begynner i tankene og fantasiene. Fariseerne var opptatt av det ytre, mens Jesus fokuserte på at vi skal begynne med holdningene, tankene og fantasiene våre. Hvis vi kan unngå at det utvikler seg usunne holdninger og fantasier om å gjøre ting som ville skadet oss selv eller et eventuelt ekteskap vi er i, er det også mye mindre sannsynlig at vi noen gang vil gjøre disse handlingene i «virkeligheten». 

Dette gjelder alle, enten vi er gift eller ikke. Hvis vi er gift, skader det forholdet til ektefellen hvis vi på innsiden drømmer om å gjøre ting som er utroskap. Hvis vi ikke er gift men kanskje blir gift en gang i fremtiden, vil det være mye lettere å være trofast i ekteskapet om vi ikke har gjort det til en vane å leve i en seksuell fantasiverden der vi gjør handlinger som ville såret vår fremtidige ektefelle om det skjedde i «virkeligheten». Et annet aspekt er at seksuelle fantasier om andre mennesker (som ikke har samtykket til å gjøre noe seksuelt med oss) trekker dem inn i vårt «seksuelle univers» uten at de har bedt om det. 

Så vi tror det er mange poeng vi kan trekke ut av teksten du viser til, men aller viktigst tror vi det er at Jesus løfter alt opp til et mye høyere nivå. Vi er ånd, sjel og kropp – det betyr at det er viktig også hva vi gjør i vårt indre menneske, det er ikke bare fysiske handlinger som kan ha negative effekter i livet vårt og på menneskene rundt oss. Det handler om troskap mot den vi er gift med eller en gang kommer til å bli gift med, men på et dypere plan også om troskap mot Gud og det han ønsker for oss. 

Vennlig hilsen GuttogJente.no