Er det galt å bli sammen??

Hei!
Er det galt å bli kjæreste med en jeg ikke er helt sikker på om det vil funke sammen med?
(Jeg er veldig glad i personen!)

Anonym, 16 år

Hei Anonym 16 år.

Vi tror faktisk at det er lurt å vente en stund med å bli kjærester. Da tenker vi på dette med å være kjæreste som et forhold til den personen som du sier at du er glad i. Det er noe jeg tror at mange glemmer, for det går faktisk an å være gode venner uten at en er kjærester. Det er den beste måten å bli sikker på dersom du er usikker.
Gjennom vennskap kan du finne ut om der er noe å bygge på, slik som felles interesser, gjensidige og gode følelser for hverandre. Og så er det viktig å kunne prate sammen, gå turer sammen og være sammen med andre. Ofte er det gjennom å være sammen med andre, i en gjeng, at du blir overbevist om den du liker er noe for deg. Ta deg rett og slett god tid. Den som ikke kan være en god venn blir heller ingen god kjæreste.

"De forberedelsene du gjør står i stil til resultatet"

Et kjæresteforhold krever en del. Ikke minst krever det en gjensidig respekt for hverandres følelser, og det krever respekt for hverandres grenser. Det er dumt å gi bort av seg selv til et menneske som man vet at man ikke kommer til å gifte seg med. Det skaper sår og arr i følelsesliv og samvittighet. Når det er sagt er det fantastisk når to mennesker kan gå inn i et forhold de føler seg trygge på og utvikle dette fram mot ekteskap. Alle mennesker er verd et godt samliv og en god ektefelle. Barna som kommer er verd det. De forberedelsene du gjør står i stil til resultatet. Plumper du opp i noe litt sånn uoverveid da er sjansene relativt små for at det vil gå bra. Et godt langvarig forhold krever både vilje og innsats. Kjærlighet er et «verb». Verbet er et handlingsord. Kjærligheten er mer handling enn følelse og handlingen er viljestyrt.

"Kjærligheten er tålmodig, er velvillig"

Les hva Bibelen sier om kjærligheten. Det er ganske nydelig:

«Kjærligheten er tålmodig, er velvillig. Kjærligheten misunner ikke. Kjærligheten skryter ikke, den blåser seg ikke opp. Den gjør ikke noe usømmelig, søker ikke sitt eget, blir ikke bitter, gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men gleder seg ved sannhet. Den utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. Kjærligheten faller aldri bort.» (1 Kor 13:4-8)

Lykke til, men pass på at du jobber med å bli fortrolig med det før du blir kjæreste med noen. Det er du verd.

Hilsen GuttogJente.no