30 og fortsatt singel

Hei

Jeg er 30 år, og er fremdeles singel. Det har jeg alltid vært.

I det siste har det blitt veldig viktig for meg å finne meg noen. Jeg har alltid ønsket å ha en kjæreste, som jeg vet er der ekstra for meg. Men nå i det siste har savnet blitt enda større.
Jeg meldte meg på en datingside i sommer og begynt å date. Jeg trodde det skulle være mer gøy, men kjenner jeg blir så sliten av alt. Ønsker virkelig å treffe noen, men har hittil ikke lykkes i min søken. Jeg har vært på endel dater, men har hittil ikke opplevd at det har klaffet helt.

I det siste har jeg fått bekymringer for å ende opp som singel resten av livet. Er veldig mange gutter som har vist meg interesse på datingsider. Men når guttene finner ut at jeg ønsker å vente med sex til jeg gifter meg avslutter de kontakten. Det er også veldig få kristne menn i de miljøene jeg går. Dette synes jeg det er generelt. Er jo innom endel kristne konferanser og leirer, men aldri truffet noen aktuelle. De fleste som kunne vært aktuell er enten gift eller har allerede kjæreste.
Jeg har blitt invitert ut av ikke kristne, men kristne menn inviterer ikke ut. Med mindre man er på en datingside. Dette gjør meg veldig frustrert. Jeg har spurt endel venner om de kjenner noen de kan representere meg for, men de sier at de dessverre ikke gjør det. Det er rett og slett et problem at det er få kristne menn, og jeg ønsker egentlig å finne en med samme tro og verdisyn. Bare føler meg motløs på denne fronten. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Det høres veldig vondt, sårt og vanskelig ut å kjenne på alle disse følelsene! Det er dessverre flere kvinner enn menn i de fleste kristne miljøer ja, og det er ikke alltid lett å finne “den rette”. Vi kan godt forstå savnet etter en å dele livet med, en som kan være der for deg. Noen ganger kan en lengte så sterkt etter en kjæreste at en kan velge en som ikke er bra for seg. Det er en verre løsning enn å være singel. Derfor kan det være bra å unngå tankegangen om at det “å ende opp som singel resten av livet” er det verste som kan skje.

Les gjerne denne artikkelen som er skrevet av en som kjenner på mange av de samme tankene og bekymringene som deg: Huskeliste for single

Dette intervjuet med den britiske pastoren Sam Allberry kan kanskje også gi deg nye perspektiver på det å leve som singel: Kristen, singel og stolt

Det er ingenting i veien for at du som jente kan invitere med ut på date, for ser du en kristen gutt med gode kvaliteter, så er det slik at “den som intet våger intet vinner.” Samtidig kan vi også godt forstå din frustrasjon over at kristne gutter ikke inviterer ut med mindre de er på en datingside! Mange møter hverandre gjennom datingsider og det er jo flott for de det klaffer for, men det er også mange som beskriver sine opplevelser med lignende ord som du gjør. De blir slitne av å treffe nye, ha forventninger og forhåpninger, og så bli skuffet.

Å date via en nettside gjør ofte at man går litt for fort frem. Du skriver jo at mange som viser interesse trekker seg når de forstår at du ikke ønsker å ha sex tidlig i forholdet. Bruk seriøse kristne datingsider og så er det nok å lurt å skrive noe på profilen din om hvordan du tenker et forhold bør være og samtidig si noe om hva din kristne tro betyr for deg.

Vi heier på at du ikke ønsker å ha sex før du gifter deg. Det er mange forhold som blir bygget på feil verdigrunnlag når sex blir viktigere enn vennskap. Det er først og fremst vennskap og gjensidig respekt for hverandre som gjør at kjærlighetsforhold kan vare et helt liv. Sex er selvsagt også en del av et forhold, men det blir ikke like godt og trygt dersom det er det som blir grunnlaget i et forhold.

Les: Lengter..

Har du noen å snakke med som forstår hvordan du har det, som kan støtte deg og be sammen med deg underveis i livet? Det kan være noen i menigheten du går i (hvis du går i en menighet), eller noen som driver med samtaler på profesjonell basis. Å gå alene med slike vonde følelser som du beskriver kan være veldig tungt. Det kan ofte være en hjelp å føle at man kan dele og få litt støtte underveis.

Vi har dessverre ikke noen oppskrift på hvordan du kan finne deg en mann, men se gjerne på videosnuttene: Hvordan finne den rette? og Bryr Gud seg om at jeg er singel?

Vi håper også at du jevnlig løfter frem ønsket ditt om en mann for Gud. Han gir oss ikke alltid det vi ber om, men Han kan være med og lede deg og trøste deg i det du står i gjennom livet.

Det høres ut som om du har gode venner, og at du har et aktivt sosialt liv. Det er bra! Gode venner kan ikke erstatte en ektefelle, men det er viktig å ikke stenge seg inne når man er alene. Til slutt vil vi ønske deg Guds velsignelse over livet ditt!

Vi har også flere gode podkaster om temaet som vi håper kan være til inspirasjon:

Jakten på den rette
Et rikt liv – også som singel
How to be single
Identity in Christ – Sam Allberry og Olof Edsinger

Les også: Komme i kontakt med kristne ungdom på nett?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no