Jeg er redd for å binde meg

Gutt på 21 år her. Jeg liker ei jente veldig godt, men er redd for å binde meg.. Er vel ikke helt alene om den tanken?

Har en mamma som er kontrollfrik, så er litt redd for at hun jeg liker skal ende opp sånn også, selv om hun er ganske chill.

Hei Gutt 21

Takk for spørsmålet ditt! Det er litt sammensatt, og vi må anta noen ting fra det du skriver, uten å se hele bildet.

Det  er ikke uvanlig at man kan være redd for å binde seg, og som du  antyder, så er det nok mange som synes det er vanskelig. Uforpliktende forhold kan ofte såre og skade fordi det skaper usikkerhet og utrygghet. Som regel blir ikke forventningene til den andre møtt. Det kan da være nyttig at du ser på hva du er redd for å binde deg til og litt på grunnen til det.

Ut fra det du skriver, så kan vi ikke vite om du og jenta du skriver om allerede er kjærester, venner eller så vidt bekjente. Hvis vi tar utganspunkt i at dere ikke er kjærester, så er det en gang sånn at å binde seg til en kjæreste ikke har den samme forpliktelsen som å binde seg til en gjennom forlovelse eller bryllup. Utgangspunktet for et kjæresteforhold må uansett være at man vil være med den ene - og ikke alle andre. Men man trenger ikke å ha avgjort om man vil være med den ene for resten av livet. I respekt for hverandre, så er det allikevel viktig å gå inn i forholdet med intensjonen om at dette skal vare og til slutt bli et ekteskap. Hvis du tenker at du bare vil "prøve og se", så er det en holdning som kan gi falske forhåpninger og såre den andre.

Du skriver at moren din er kontrollfrik. Du er redd for at jenta du liker skal vise seg å ha noen av de samme egenskapene. Vi kan aldri vite alt om en annen person, hverken hvordan de kommer til å bli eller hvordan de vil reagere i en gitt situasjon. Men du kan du finne ut mer om hvordan hun er ved å bli bedre kjent med henne, gjerne i ulike sammenhenger og situasjoner, sammen med venner og alene. Hvis dere blir kjærester, og hun mot formodning (i og med at det ikke er noe som tyder på det nå) skulle utvikle f.eks. sjalusi eller kontrollbehov, så er det ofte et tegn på utrygghet i forholdet eller vonde erfaringer fra tidligere. Det
kan jo være at du også utvikler slike tendenser uten å se det selv. Det er derfor viktig å snakke sammen i et kjæresteforhold. Snakke om hva man føler uten å anklage den andre. Og se etter måter man kan styrke forholdet og å gjøre hverandre bedre.

I alle forhold mellom mennesker er det viktig å vise respekt og omtanke. Dersom du overkommer din frykt for å forplikte deg, og jenta du liker vil forplikte seg på deg, så håper vi dere vil oppleve gleden som finnes i det å ha en trofast, tillitsfull venn, kjæreste og etter hvert ektefelle.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no