Vi krangler hele tiden

Hei! Jeg er en 15 år gammel gutt som er i et forhold. Det er et veldig fint forhold egentlig men vi krangler hele tiden. Noen tips til hvordan vi kan slutte å krangle så mye ?

Heisann gutt 15 år!

Det er ikke så lett å gi et godt svar på dette uten å kjenne dere, men generelt kan vi si at en diskusjon ofte kan utvikle seg til krangling hvis man ikke har god nok tid og ikke har øvd seg på de ferdighetene man trenger for å kommunisere godt. Men heldigvis er kommunikasjon noe man kan lære seg til å bli bedre på!

Noe av det viktigste man kan øve seg på er å holde sin egen munn lukket og virkelig lytte til hva den andre har å si. Det kan være lurt å minne seg selv på at man ikke blir mer hørt av å avbryte og snakke i munnen på kjæresten sin - det er alltid større sjanse for å bli hørt selv etterpå hvis man har latt den andre snakke ferdig. Det går an å lage noen felles regler som dere kan følge når diskusjonen går over til krangling: dere kan f.eks. bytte på å snakke og lytte til hverandre, og så kan den som har lyttet, prøve å gjengi med egen ord hva som har blitt sagt. På den måten senker dere tempoet i samtalen, og dere må virkelig konsentrere dere for å forstå hverandre. Et lite konkret tips kan være å sett seg på hendene sine: det kan gi en følelse av å ha kontroll over seg selv.

Det er også en god ide å bli bevisst på timing. Mange kjærestepar tar en time-out hvis de begynner å krangle for å roe følelsene sine ned, slik at de kan ta opp tråden igjen når følelsene er under kontroll. Det er lurt å velge et tidspunkt hvor begge er opplagte for å prate.

Kanskje er dere også så heldige at dere kjenner et kristent ektepar med et solid ekteskap som dere kan invitere dere selv på kaffe til? Det å samtale med noen som har øvd seg lenge på å elske og kommunisere godt er utrolig verdifult!

Til sist: Les 1 kor 13: 4-7:) Lykke til!