Selvmordstanker

hei, jeg er venn med ei jente som noen ganger får selvmordstanker, det er det flere grunner til at hun får. jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne. hun bor en annen plass en det jeg gjør, kjenner at jeg har lyst til å hjelpe henne best mulig men jeg vet ikke hvordan. hun er kristen altså men hun lurer på når gud skal begynne å hjelpe henne. takk på forhånd og jeg håper dere kan hjelpe meg med å hjelpe henne. jeg er en gutt

Hei!

Takk for ditt spørsmål!

Slik vi forstår er venninnen din en jente som mest sannsynlig trenger hjelp til å komme seg ut av en depresjon. Veldig mange mennesker opplever dessverre at de må gå igjennom perioder i livet som er vanskelige, der de sliter med tunge tanker, noen til og med selvmordstanker. Dette kan være vanskelig og forholde seg til, men de fleste kommer ut av det etter hvert. Tidlig hjelp er en veldig viktig faktor i så måte.

Når noen sliter med tanker om å ta sitt eget liv, så er det ofte ukjente og sammensatte grunner til at det skjer. Det kan være utløst av en bestemt hendelse, mobbing og plaging over tid, og noen er mer disponert for det enn andre, osv. Din venn trenger mest sannsynlig hjelp i fra noen som har mulighet til å være nær henne over en tid, samtidig er det også viktig at den personen som hjelper henne har litt kompetanse knyttet til å hjelpe mennesker som har det vanskelig. Derfor tror ikke vi det er så lett for deg å gå dypt inn i dette, men du bør på det sterkeste anbefale henne å ta kontakt med noen som har erfaring og kompetanse til å hjelpe.

Snakk gjerne med henne om hvem som kanskje kan være en aktuell person å spørre, som hun har tillit til. Det kan være en lærer, psykolog, miljøterapeut, helsesykepleier, pastor, prest, ungdomsleder, diakon eller lignende. Spør henne gjerne om å få lov til å hjelpe å sette henne i kontakt med aktuell person dersom hun vegrer seg for å gjøre det selv. Følg henne gjerne opp med å spørre om hun har hatt kontakt med noen som kan hjelpe. Da understreker du viktigheten av at hun gjør nettopp det. Da kan du være til veldig god hjelp for henne. Det er også greit å kunne opplyse henne om at hvis hun skulle slite med selvmordstanker kan hun også ringe Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111 eller Kirkens SOS på 815 33 300.

For din del vil vi utover dette, oppmuntre deg til først å fremst være en god venn. Snakk med henne om alle mulige slags daglige viktige og uviktige ting. Prøv gjerne å minne henne på at hun er uendelig verdifull og god nok sånn som hun er. Snakk ikke med henne bare om vanskelighetene hennes, siden hun sannsynligvis bruker alt for mye av sin tid til å reflektere rundt det. Hjelpe henne i samtalene dere har til å løfte blikket og se på de tingene som også kan være verdt å glede seg over, slik at en får litt lys inn i hennes opplevelse av  mørke. Det er fort gjort å bli ensom og tilbaketrukket dersom en sliter med depresjoner og selvmordstanker. Dermed har du mulighet til å kunne være en god kamerat som hun kan snakke med og bryte litt av ensomheten. Det er nok veldig verdifullt for henne. Det kan også være fint å dele oppmuntrende og gode bibelvers med henne som sier noe om Guds kjærlighet til henne og hva Han har gjort for henne i sin kjærlighet, f.eks: salme 23, Johannes 15.9, 1.Johannes 4.10. Det er veldig flott at du bryr deg og går inn for å hjelpe henne. Så får vi be om og håpe på, at også det at du skrev inn her til oss og spurte oss om, også kan være til hjelp for deg når du prøver å hjelpe henne.

Vi ønsker deg lykke til!