Gravid og abort?

Hei,
Jeg er en 16 år gammel jente som lurer på hvor jeg kan få hjelp med et problem. Bestevenninnen min hadde sex med kjæresten sin. (Jeg vet at det ikke er greit før man er gift :( ) Så tok hun en graviditetstest to uker senere, og den var positiv!! Hun er ganske redd nå, men hun sier at hun har bestemt at hun vil ha en abort. Hvor kan hun få hjelp til å gjøre det, og hvordan kan hun gjøre det sånn at mammaen og pappaen ikke får vite om det? De kan ikke få vite hva som har skjedd! Jeg vil så gjerne hjelpe henne! :(

Hei kjære deg.

Det er en veldig vanskelig situasjon venninnen din er kommet opp i. Det er et sjokk å få vite at man er gravid når man er så ung og det første man da tenker er at man vil kvitte seg med problemet og fortsette som før.

Å få barn er fantastisk flott, men også slitsomt og et stor ansvar og det føler man seg jo ikke klar for når man er så ung. Men selv om abort virker som en god løsning her og nå, kvitter man seg jo ikke med konsekvensene. Barnet finnes jo allerede der selv om det er veldig lite, og vissheten om det vil sette spor både i kroppen og i tankene, og mange sliter med psykiske problemer etter at de har tatt abort.

Du sier at hun er ganske redd nå, og det er helt naturlig når man opplever en sånn krise i livet. Derfor har hun nå veldig bruk for voksne som støtter henne og er der for henne. Selv om det føles veldig skummelt å fortelle det til foreldrene, vil det på sikt være godt at de vet om det. Det er psykisk slitsomt å leve med hemmeligheter. Selv om foreldrene hennes kan bli sinte eller lei seg, er det bedre å stå i det og ta det som kommer.

Uansett kan det være lurt å først fortelle det til en annen voksen, for eksempel en veileder fra Amathea. Andre aktuelle voksne kan kanskje være dine egne foreldre, det kan også være voksne ledere i menigheten dere har tillit til, på skolen kan det også være mulig å snakke med helsesøster eller en lærer som dere har tillit til. For å hjelpe venninnen din kan du tilby deg å være med når hun forteller det til en voksen. Denne voksne kan da være med når foreldrene skal få vite det, for foreldrene vil som regel reagere annerledes og mer kontrollert når det er andre voksne med i samtalen som støtter venninnen din i det hun forteller. Den voksne og venninnen din kan da på forhånd gå igjennom hva de skal si og sammen forberede seg på foreldrenes reaksjon. Dersom det er behov for det, vil da også den voksne kunne vurdere om venninnen din opplever støtte fra foreldrene sine eller om hun vil trenge andre voksne rundt seg i en periode som kan støtte henne. For venninnen din vil uansett trenge mye støtte fremover, noen som kan bry seg om henne, være der for henne og høre på henne.

Les: Hvordan hjelpe gravid veninne

Et godt råd er derfor å oppsøke Amathea http://www.amathea.no  dersom de har kontor der dere bor, ellers så går det an å ringe til dem. De har veldig god erfaring i å hjelpe de som er unge og gravide til å finne løsninger. Amathea er en gratis veiledningstjeneste for de som er blitt uplanlagte gravide og er tilgjengelig på telefon 81532005 alle hverdager mellom 08.00 og 20.00.

Det finnes også et gratis hjelpetilbud for jenter som velger å fullføre graviditeten: www.jentehjelpen.no Det er uansett viktig at hun nå aller først oppsøker hjelp og veiledning av en voksen.

Les også:
Er abort galt
Gravid

Vennlig hilsen guttogjente.no