Å se på noen med begjær

Tenkte litt på Matteus 5, 28. Er det galt i følge Bibelen å for meg å senpå en gutt å tenke "han var kjekk"? Da mener jeg uten at jeg ønsker å bli sammen med han eller ha sex me han. Det kan vel ikke være verre enn å tenke at bestevenninna mi var fin i bursdagen sin eller at tanten min tok seg godt ut i brudekjolen sin?

Hva betyr det egentlig å se på noen med begjær?

Jente, 15

Hei kjære jente 15 år.

Det er selvfølgelig ikke galt av deg å se på en gutt og synes han er kjekk. Det er helt naturlig og det er slik Gud har skapt oss.

Å begjære, vil si å ha veldig, veldig lyst på noe. I et av budene står det f.eks at vi ikke skal begjære vår nestes eiendom, og det vil si å ha så lyst å eie den tingen selv at vi nesten kan gjøre hva som helst for å få tak i den.

I Matt 5,28 handler begjæret om sex. Begjær handler ikke om forelskelse eller seksuell tiltrekning, men om en egoistisk lyst til å bli tilfredsstilt fysisk. Det å kjenne på seksuell tiltrekning er noe helt normalt som alle kjenner på. Begjæret er en fysisk følelse som kommer når man dveler ved den fysiske tiltrekningen, tenker, fantaserer og drømmer om å få ha sex med vedkommende. Begjær er på en måte å ha sex med noen i tankene sine.

Du kan trygt fortsette å se på de kjekke guttene.