Alkohol og ikke-kristen venninne

Hei! Min bestevenninne er ikke kristen, og hun har bare ikke-kristne venner utenom meg. Vi er veldig like på veldig mye, og hun er den beste vennen jeg noen gang har hatt. Likevel er det en ganske stor forskjell som jeg synes det er litt vanskelig å forholde meg til. Jeg er utrolig knyttet til henne, og vi snakker så og si hele tiden. Når hun er med meg er hun veldig lik meg, men når hun er med andre venner er hun med ut å feste og drikke. Jeg er avholds, og synes for det første det er vanskelig å forholde meg til at hun drikker. For det andre synes jeg det er vanskelig å forholde seg til de andre vennene hennes, og det er litt vanskelig når vi har ulike verdier på akkurat dette. Hun er utrolig viktig for meg, og jeg har aldri vært så knyttet til en venn før, men vet ikke hva jeg skal gjøre for å klare å godta det. Har mange andre ikke-kristne venner som drikker og fester, men hun er så viktig for meg at jeg så veldig gjerne skulle ønske vi kunne dele de verdiene også slik vi deler så mye annet. Blir også ofte sjalu på de andre vennene hennes når hun er med de og drikker og sånn, selv om jeg prøver å la være. Skjønner veldig godt hvorfor man bør finne en kjæreste med samme verdier, men er så vanskelig når det er min aller beste venn det er snakk om. Jeg kommer fra en kristen avholds-familie, men hun kommer fra en familie som ikke er verken kristen eller avholds.

Hei!

Ja, det høres ut som at dette med venninnen din kan føles ganske vanskelig. Da er det fint at du gjerne vil prøve å finne ut om der er noe du kan gjøre!

Først så vil vi bare få si at det utrolig flott av deg at du holder fast ved ditt avholds standpunkt selv om din beste venninne og alle hennes venner drikker. Det er ganske modig og sterkt av deg å stå for noe annerledes og holde fast ved det selv om det kanskje mange ganger kunne vært enklere å latt være. Ta vare på denne styrken, du er et godt eksempel for venninnen din og de andre ved at du kan holde fast på standpunktet ditt. Utfordringen din blir å tåle at andre har et annet standpunkt enn deg. Akkurat som du vil at de skal respektere deg, må du respektere dem, selv om du synes de tar dårlige valg. Ved at du står for dine valg, vil du påvirke dem. Kanskje det er flere som skulle ønske de turde å si nei, så kan du ved ditt eksempel vise dem at det går an å ha et godt liv uten å feste og drikke.

Se også mer om alkohol på linkene her:

Seminar: Kristne og alkohol - Rune Larsen - UL2012

Kvifor eg ikkje drikk alkohol

Du sier også at venninnen din oppfører seg annerledes når hun er sammen med deg i forhold til når hun er sammen med «de andre». Dette er nok noe som mange unge opplever, for hvis man føler seg litt usikker, utrygg eller sårbar, er det lett å forandre seg i forhold til hvem  man er sammen med, for å «passe inn».

Det er ikke sikkert man gjør det «med vilje»; det bare skjer naturlig. Det betyr ikke at man ikke skal prøve å gjøre noe med det eller snakke om det, for det kan hende at venninnen din også synes dette er vanskelig. Kanskje hun setter veldig stor pris på deg, men samtidig føler seg bundet til det sosiale miljøet der hun må være med på å feste (og antakeligvis synes hun vel også at det er gøy og ønsker kanskje ikke gi avkall på det), og så vet hun ikke helt hvordan hun skal få disse to tingene til å «passe sammen».

Det går jo an å forestille seg at hun gjerne kunne tenkt seg å snakke om det, men at hun kanskje er bekymret for at du vil kreve at hun må slutte helt med det hun kanskje liker. Dersom hun føler at du på en måte ”godtar det”, så er det nok lettere å snakke sammen om det og da har du større sjanse til å påvirke henne gjennom dine gode holdninger og gode valg. For dersom hun føler at du prøver å presse på henne et avholds standpunkt, vil hun nok ikke være klar for å høre på deg. Dersom du derimot respekterer at hun tar sine egne valg, kan dere snakke åpent om og være nysgjerrige på hverandres verdier og valg. Kanskje du slik kan hjelpe henne å få åpnet øynene for hvordan man kan ha det moro uten å måtte drikke.

Det er veldig forståelig at ting som dette kan være vanskelig å ta opp eller snakke om, særlig hvis man føler seg usikre på hvor viktig dette er for den andre. Når dere er så gode venninner er det viktig at dere snakker åpent ut om hvordan dere føler det. Et godt vennskap bør være åpent og respektfullt, uten å kreve eller binde hverandre. Fortell at du føler deg utrygg på hvor du har henne når det virker litt som hun lever i to forskjellige verdener, og prøv å forklare for henne hvordan du ser på dette med festing.

Som mennesker har vi lett for å tenke at de andre tenker sånn og slik uten at vi egentlig vet noe sikkert om det. Hvis du prøver å forklare til venninnen din hvordan du føler det når hun vil holde på med noe du ikke ønsker å være med på, kan det hende hun får en ny forståelse for hvordan du har det. Det er ikke sikkert hun ønsker å ekskludere deg, men at hun ikke vet hva hun ellers skal gjøre – særlig hvis du ikke har tatt det opp og hun har inntrykk av at du ikke bryr deg noe særlig.

Ellers er det jo ofte slik i sosiale miljøer og at man er med på det de andre gjør fordi «alle gjør det». Og etter hvert vokser noen av seg dette med drikking og festing, og finner bedre ting å bruke tiden på. Når man blir litt eldre og mer moden, oppdager man dypere verdier og mer langvarige gleder. Så dersom du føler at dere har en nær og trygg relasjon ellers, kan det godt hende at dere med tiden vil kunne fortsette å bevare vennskapet deres som en god ting samtidig som venninnen din kanskje ser at livet kan bestå i bedre ting enn utskeielser. Og en relasjon kan også fordypes og styrkes nettopp ved at man tar opp og er åpen om slike ting som man tenker på. Og så får man be om at en selv, og den andre, får visdom til å snakke om det og ta det på en god måte. Husk også på at det ofte er slik at de som drikker og fester, gjør det fordi «alle gjør det», og mange tenker ofte om den som er avholds at du er tøff og modig som har dine egne meninger og tør å stå for dem, men at de tør ikke si noe om det. Det er ikke sikkert alle tenker slik om deg, men ganske sikkert er det noen, som bare ikke sier det.

Vi håper at du også har et kristent fellesskap og andre venner som du har mer tilfelles med og som du kan hente inspirasjon og styrke hos. Det er viktig for at du kan klare å stå fast og ikke bli påvirket istedenfor at du påvirker venninnen din.

Les: Er det min oppgave å gjøre vennene mine kristne?

Til slutt sier Bibelen oss: «Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk.» Fil 4:6. Det er ikke for at vi ikke skal bry oss, men for at vi skal skjønne at bekymring ikke hjelper. Det som hjelper er tålmodighet, en vilje til å prøve å gjøre noe med det som er vanskelig, mot til å ta utfordringene, og tillit til at Gud holder alle ting i sine hender selv når det ikke går som vi ønsker, når alt kommer til alt. Håper at dette kan gå bedre etter hvert. Lykke til!

Les også:

Vanskelig å være kristen

Være kjæresten uten å dele tro?

Komme i kontakt med kristen ungdom på nett

Vennlig hilsen Guttogjente.no