Avhengig av porno og masturbering

Hei, jeg er en gutt på 14 som er avhengig av pornografi og masturbering. Jeg har prøvd å slutte flere ganger men jeg greier det ikke. I tillegg røyker jeg en del. Jeg gjør det fordi det er gøy men jeg føler og vet at det er galt. Hva burde jeg gjøre?

Hei gutt på 14.

Takk for at du deler din utfordring med oss, og at du søker veiledning her for å komme ut av onani og porno-avhengighet.

Vi har hatt fokus på denne type utfordringer her på nettsidene våre tidligere og legger ved noen linker til artikler som vi tror kan hjelpe deg til å komme fri fra avhengigheten.

Det å være avhengig av porno og onanering oppleves som oftest å være noe svært skamfullt og krevende, samtidig som det er så tiltrekkende og fristende. Problemet er at porno viser oss en form for sex mellom mennesker som ikke er representativt for den rammen Gud skapte sex for. Porno lover deg alt, men gir deg til slutt ingenting annet en følelse av å kjenne seg skitten og skamfull. Sex er ikke ment fra Guds side å være underholdning som stimulerer til onani og utløsning, men er ment som det mest intime en mann og en kvinne kan dele med hverandre i et forpliktende livslangt ekteskap.

Vi synes det er veldig bra at du ønsker å ikke ville ha det på denne måten lenger. Og at du dermed søker veiledning og hjelp her på nettsiden vår. Vårt råd til deg for at du skal greie å komme deg ut av porno-avhengigheten, er at du trenger å skaffe deg en voksen som du kunne tenke deg ville tatt deg på alvor og som kunne gått med deg i prosessen med å slutte med porno. Ta kontakt med en voksen, kristen mann som du har tillit til og som kanskje er leder i ungdomsarbeidet i menigheten din, eller en annen du kjenner og be han om hjelp på veien og om lov til å dele en vanskelig utfordring i livet ditt som du ønsker å bli fri ifra.

Noen ganger må vi ut av komfortsonen for å komme inn i den friheten som vi ønsker å leve i. Det er egentlig ikke så farlig som det ofte kan føles å ta dette skrittet, fordi vi går rundt å tror at det er sikkert ingen som hadde trodd dette om meg. Men vi tror det er helt nødvendig for deg at du finner noen du kan snakke åpent med om denne utfordringen.

Vi anbefaler deg å lese disse artiklene/svarene også som en hjelp på veien til å bli fri fra pornoavhengighet:

5 skritt til frihet fra porno

Fri fra porno

Det finnes håp

Vennlig hilsen Guttogjente.no