Avstandsforhold, men intime....

Hei jeg er 17 år og kjæresten som er 18 år har et avstandsforhold men he vore sammen i bare to måneder så vi møttes hver helg. Vi er allerede komfortable med å være naken for hverandre. Vi har liksom dusja ilag, sovet i samme seng nakne og noen ganger så hadde vi nesten sex, men vi begge har ikke hatt sex før og vil helst vente med det. Jeg er kristen men det er ikke han, heldigvis så respekterer han Men er dette synd? Ingen av oss har gjort noe sånt me noen andre fra før og vi gjør mye annet som å gå på turer/skiturer, kino, laga mat ilag og ser masse film.

Hei og takk for at du skriver til oss!

Når man har fått seg en kjæreste er man lykkelig og alt er så flott og fantastisk at man tenker at det vil være oss to for alltid. Det høres ut som at dere trives sammen og er trygge på hverandre, og det er jo viktig i et forhold. Men dersom din intensjon er å vente med sex, har dere gått altfor fort fram i forhold til intimitet og fysisk kontakt. Dere har tross alt bare vært sammen i helgene i løpet av 2 mnd, og når man går så fort fram i forhold til fysisk nærhet så tidlig i forholdet, har man lite å gå på. Når man er naken og intim sammen, kan det bli veldig, veldig vanskelig å holde på grensene. Du sier også at du helst vil vente, og det er en altfor svak bestemmelse til å kunne stå imot alle følelser dere bygger opp i hverandre med å være nakne sammen. Dersom du virkelig ønsker å vente med sex, må du være fast bestemt på det og så sette opp noen grenser rundt fysisk kontakt som gjør at du greier å holde deg til det.

Les: Sette grenser

Du lurer på hvor grensen går for når det er synd. Det er fort at hovedfokus blir hvor grensene går for hva som er sex og ikke, eller hva som er synd og ikke. Å være naken sammen med noen, dusje, ligge i samme seng osv, er ikke noe en gjør sammen med hvem som helst, det er så personlig og intimt at det hører hjemme i ekteskapet. Vi i GuttogJente.no baserer all vår veiledning på Bibelens syn om at ekteskapet er den gode trygge rammen rundt all seksuell aktivitet. Sex er det mest intime to mennesker kan gjøre sammen, for de fysiske grensene mellom to mennesker blir visket ut og man blir en kropp.

Du skriver også at dere nesten har hatt sex. Sex er ikke bare samleie, men all aktivitet av seksuell karakter. Det å berøre hverandres kjønnsorganer eller stimulere hverandre seksuelt på andre måter enn samleie er også sex. Det kan være klokt å være forsiktig og ikke strekke strikken og være så nær grensen som mulig. Da er det fort gjort å tråkke over. I situasjoner som du beskriver oppstår det så mye seksuell spenning, at det blir vanskelig å overholde de grensene en har satt for seg selv eller i forholdet. Vi vil derfor fraråde å være nakne sammen fordi det med stor sannsynlighet vil føre til at en har sex, noe som i følge Bibelen bare hører hjemme innenfor ekteskapet. Hvis dere ender opp med å ha samleie uten at det var planlagt, er det også en betydelig risiko for at du blir gravid.

Når kjæresten din ikke er kristen vil han ikke ha samme motivasjon som deg til å vente med intimitet og sex, og det kan være litt tøft å stå alene om å holde grensene. Du bør også tenke gjennom andre forhold mht det å ha en kjæreste som ikke deler troen din.

Les: Nødt til å ha kristen kjæreste / Date en som ikke er kristen

Vi har flere artikler og svar som kanskje kan hjelpe deg i spørsmålet du stiller:

Sover sammen med kjæresten
Hvor går grensen
Hvordan sette grenser
Har kjæreste, men venter med sex

Vennlig hilsen Guttogjente.no