Barbering nedentil

Jeg er en jente på 15, og jeg har barbert meg noen ganger nedentil, men da har jeg pleid å få røde prikker der. Jeg brukte ikke noe spesiell krem, såpe eller krem, kun høvel. Så jeg lurer på om det er noe jeg kan bruke for å unngå de røde prikkene? Trenger svar fort...!

Hei.

Det er ganske vanlig å bli irritert i huden og få røde prikker etter barbering. Huden i intimområdet er veldig følsom. Når man barberer seg kan huden og hårsekkene bli irritert og dermed rød og prikkete. Små kutt, rifter og hår som vokser ned i huden kan også forårsake røde, kviselignende prikker.

Det er derfor viktig at en rengjør og myker opp huden  som skal barberes med vann og produkter som er tilpasset området. Fukt området godt - ta gjerne en dusj eller bad før du skal foreta barberingen og bruk rikelig med barbersåpe, krem eller gel. Dette gjør barberingen lettere. Høvelen bør ha skarpe blader fordi sløve barberblad kan føre til større irritasjon og flere  røde nupper. Vær forsiktig med høvelen, barber med hårretningen og dra ikke mange ganger over samme område. Skyll godt etterpå slik at det ikke sitter igjen rester etter barbergel og skum. Det er best å gjøre dette om kvelden slik at ikke området irriteres av klær rett etterpå. Huden kan smøres av en mild fuktighetskrem etterpå, eller en salve dersom du har fått rifter og sår.

Det er helt naturlig å ha mye hår rundt kjønnsorganene,   men i dag er det mange som velger å trimme eller barbere bort noen eller alle hårene. Kjønnshår har en viktig beskyttelsesfunksjon for huden ved at de holder på fuktigheten og ventilerer huden, beskytter mot infeksjoner og reduserer friksjon. Når man barberer bort hårene, vil klær  og hud bli liggende helt inntil og gnisse mot huden og skape fuktighet. Da oppstår det lett hudirritasjoner. Intimbarbering kan føre til økt forekomst av eksem, kløe, inngrodde hår, infeksjon i hårsekkene og andre hudplager. En må derfor være ekstra nøye med hygienen og bruke produkter som er milde mot huden (for eksempel Asan/Dr.Greve). Hår som vokser  ut blir stivere og mer stikkete og det kan klø og irritere. Jo lengre tid det går mellom hver gang du barberer deg, jo mindre er sjansene for hud irritasjon. Trimming (altså å gjøre hårene kortere med saks eller maskin) er et godt alternativ til glattbarbering som gjør at man unngår disse problemene.

Les også: Mye hår nedentil / farlig å shave lårene