Behov for fysisk kontakt

Er kristen og kjenner på et behov for fysisk kontakt av motsatt kjønn, er dette feil?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Vi har svart på et lignende spørsmål tidligere og vil anbefale det å lese svaret på det: Savner fysisk nærhet

Det er absolutt ikke feil å kjenne på behov for fysisk nærhet. Vi er født med et grunnleggende behov for fysisk berøring og spedbarn som ikke får det, blir syke og kan dø. Dette behovet bærer vi med oss hele livet fordi god fysisk berøring gir en følelse av at vi betyr noe for noen. Som mennesker har vi et behov for nære relasjoner og å bli elsket, og de fleste lengter også etter en partner å dele livet med. En kan leve et godt og meningsfylt liv uten å ha en partner og være seksuelt aktiv, men alle trenger nære relasjoner som gir klemmer og kjærlige berøringer som viser at vi betyr noe for dem.

Når du sier at du kjenner behov for fysisk kontakt med det motsatte kjønn, så er det Gudgitt og helt naturlig. Det er det du gjør med dette behovet som kan bli rett eller galt. Det er viktig å forholde seg til disse følelsene på en god måte slik at en ikke behandler noen på en måte som gir falske forhåpninger og skuffelser. Gutter og jenter kan ha ulike måter å kommunisere på og det kan skape misforståelser. Dersom man er fysisk nær hverandre, holder hender, sitter på fanget, klemmer og omfavner hverandre, kan det bli oppfattet som flørting. En må også være klar over at man i perioder er sårbar og trenger mer nærhet enn ellers. Det å få en klem fra en god venn vil da være til stor trøst, men dersom klemmene får utvikle seg til tette omfavnelser, kan en fort setter i gang sterke følelser i kroppen som ikke var tilsiktet i den situasjonen. Det å sette grenser for fysisk nærhet med venner og kjærester, handler om å beskytte følelseslivet.

Les: Hvilke forskjeller er det på jentevennskap og guttevennskap

Det er sterke følelser i oss som ønsker fysisk nærhet og berøring, og det er i dag blitt vanlig å få utløp for disse behovene gjennom å kysse og kline med både venner og de man ønsker å få et forhold til. Slik fysisk nærhet tenner kroppen seksuelt og det skapes gode følelser og velvære i hele kroppen som lett kan forveksles med kjærlighet. Dersom du dekker behovet ditt for fysisk kontakt på denne måten, kan du risikere å få følelser for noen du ikke passer sammen med og egentlig ikke bør ha et forhold til.

Vi bygger vår rådgiving på bibelske prinsipper og tror at et livslangt ekteskap mellom en mann og en kvinne er den eneste arenaen for å leve ut de seksuelle lengslene. Som kristen tror vi ikke at det er rett av deg å bruke venner til å tilfredsstille

seksuelle lengsler. Det å håndtere seksualdriftene og lengslene på en god måte er nyttig for din personlige utvikling og modenhet og du vil få stor nytte av det enten du er singel eller i et parforhold.

Les også:

Er det feil?

Når jeg gifter meg kan jeg endelig ha sex!

Seksuelle drømmer om jentevenn

Kristen og seksuell

Vennlig hilsen guttogjente.no