Bekjenne og tilgivelse

Hei, må jeg bekjenne for andre kristne når jeg har fantasert om sex, eller er det nok å be Gud om tiligvelse?

Hei.

Når vi synder, er det aller viktigst å bekjenne for Gud. Det er mot Ham vi synder og det er Han som kan tilgi og rense oss. 1 Joh 1:9

Dersom vi synder mot et annet menneske, trenger vi også å bekjenne for den personen og be om tilgivelse. Når du synder i tankene dine, er det nok å be Gud om tilgivelse. Men dersom dette er et tilbakevendende problem for deg, kan det være nyttig å snakke med en voksen kristen som du stoler på. Det å snakke sammen og be sammen kan være til hjelp for å vinne kampen mot fristelsene.

Nå er det viktig at du også er klar over at det å ha seksuelle følelser og tanker er en naturlig del av det å vokse opp. Gud har skapt oss med slike følelser og vi trenger ikke å skamme oss over det eller føle skyld for det.

Les: Hva er egentlig begjær?

 I ungdomstiden har man spesielt mange følelser i kroppen og da komme det også mange tanker rundt kropp og sex. Det er ikke lett å styre at disse tankene kommer, men det går an å unngå å dvele ved dem. En skal være klar over at dersom man ser mye på filmer, serier, nettsider, blader, blogger og lignende med seksuelt innhold, vil det påvirke tankene og fantasiene våre. Ved å regulere det vi ser på og bruker mye tid på, vil vi bedre kunne regulere det vi tenker og fantaserer om også.

Når Jesus i Matt 5:28 sier at det å se på en kvinne for å begjære henne, er det samme som hor, så betyr det at seksualiteten vår skal være reservert for den vi gifter oss med, både tankelivet og kroppen vår. Når Jesus snakker om slikt begjær, handler det om noe mer enn bare å få en seksuell tanke eller impuls. Det blir en synd først når vi  dyrker fantasier om å ha sex med personer vi ikke er gift med.