Bekymringer

Hei.

Jeg er gutt. Jeg er kristen og er veldig glad for det og har enormt stort nettverk av kristen venner. Men det er 2 ting her i livet jeg strever med det er bekjymringer. Kan ofte bekymre meg over ting som er bagateller. Så vil jeg gjerne få vekk alle tanker og gjerninger om begjær. Men merker at jo oftere jeg går på møter eller bibelgruppe jo mindre sjanse er det for at slike ting skjer.

Hei kjære gutt som sliter med bekymringer.

Så fint at du har et stort nettverk av kristne venner og at du opplever det godt å gå på møter og i bibelgruppen. Bruk aktivt den ressursen, for det er en stor styrke i livet ditt.

Først om bekymringene dine:

Det er ganske vanlig å bekymre seg for ting, men dersom bekymringene tar for stor plass, kan de bli begrensende for livet ditt. Tankene kan ofte henge seg opp i ting eller blande sammen ting og slik forårsake kaos i hodet vårt. Det kan derfor være lurt å snakke med noen om det du tenker på og om bekymringene dine. Det er lurt om det er en voksen du stoler på, enten i menigheten din, helsesøster på skolen din, eller kanskje foreldrene dine. Tanker mister ofte sin kraft når de kommer ut av hodet vårt og vi får sortert og sett på hva de egentlig sier. Det kan også være til hjelp for deg å skrive ned bekymringene dine. Når du ser svart på hvitt hva du egentlig tenker, er det lettere å lete etter alternative tanker. Du skal spørre deg selv for hver bekymring; Er det sannsynlig? Er det nyttig? Dersom du svarer nei på ett av de, blir neste: Hva annet kan jeg tenke?

Finn så en alternativ tanke for hver bekymringstanke og hold fast på den. Siden tankene våre skaper følelser, og følelsene skaper nye tanker, blir dette ofte en dum runddans. Så dersom du finner og holder fast på alternative tanker, kan du skape nye følelser. Ord skaper, - så si de alternative tankene til deg selv helt til de skaper nye og gode følelser. Samtidig kan også bekymringsfokuset bli borte dersom du flytter oppmerksomheten din mot noe annet. Finn på ting, vær sammen med venner, gjør aktiviteter ol.

En fin metode for å dempe angst og bekymringer, kalles "Psykologisk førstehjelp" og "Hjelpehånda". Hjelpehånden er en praktisk måte for å rydde og sortere tanker og følelser og hjelp til å finne mer hjelpsomme tanker. Du kan laste ned Hjelpehånden som en App dersom du har iPad.

I Bibelen oppfordrer Gud oss til å kaste alle våre bekymring på ham. Han har omsorg for oss og vil at vi skal stole på Ham i det. (1 Pet 5,7) Vær ikke bekymret, sier Han. Kom til meg med alt som tynger deg. (Matt 11,29). Gud vil være din hjelper og trøster i all din bekymring. Utøs ditt hjerte for Herren, snakk med Ham, fortell ham om alt du tenker. Alene eller sammen med noen du stoler på og som kan be for deg og sammen med deg.

Gud ønsker at du skal overgi deg helt til Hans omsorg og hvile i Ham. Ordene du leser fra Bibelen, vil kunne skape hvile og ro i hjerte og sinn. Så skriv dem opp på lapper og les dem, memorer dem og be Gud fylle deg med sin fred.

Fil 4, 6-7; “Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på Ham med takk. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.”

Matt 6,25-34, Luk 12,22Matt 10, 29-31Josva 1,9

Så litt om tanker og begjær:

I puberteten våkner de seksuelle følelsene og interessen for kropp og sex. Der er helt naturlig at en tenker på slike ting og er nysgjerrig på det som har med kropp, nakenhet og sex å gjøre. Det er Gud som har skapt seksualiteten vår og disse følelsene viser at kroppen blir kjønnsmoden og det er en forberedelse på å bli voksen og å finne en å stifte familie med.

Når hormonene bruser kan en bruke mye tid på disse følelsene og tankene, og det kan også gi fantasier rundt sex som ikke er bra for oss. Det kan være vanskelig å få kontroll på disse tankene, men det er ikke umulig. Du kan faktisk bruke litt av den samme metoden som med bekymringene. Finn alternative tanker. Vær bevisst på når tankene kommer, stopp dem og hent inn alternative tanker.  Det er lurt å ha noen “faste tanker” klar til bruk, slik at du ikke trenger å bruke lang tid på å finne en alternativ tanke. Lag deg et “drømmebilde” en “hyggelig aktivitet/hendelse” og bruk den fast for å vri tankene bort fra de uønskede tankene.

Vær også bevisst på hva du fyller tiden din med i form av aktiviteter, lesestoff, filmer, nett-aktiviteter ol, for det du gjør, leser, ser og fyller deg med vil prege tankene dine.

Les også: Vil stoppe å tenke urene tanker  /Har lyst til å se nakne damer / Et gutteliv fylt av fristelser / Kampen om renhet