Deprimert uten å vite hvorfor

Hei. Hvordan kan jeg være stadig lei meg/deprimert uten å vite hva jeg egentlig er lei meg for?
-gutt19

Hei gutt 19 år.

Takk for spørsmålet ditt. Det er ganske vanlig å føle seg nedstemt og trist i perioder av livet. Noen ganger fordi det skjer ting som påvirker oss, men andre ganger har man ikke noen forklaring og greier ikke sette ord på hva det er. Uansett hjelper det å snakke med noen om det. Det kan være venner, familie, en sjelesørger eller en annen man har tillit til.

Ofte holder man slike følelser for seg selv, fordi man tenker det går over, og det kan det også gjøre. Men mange ganger går det fortere over dersom en har noen å snakke med om det. Når man snakker med noen, hører man sin egen fortelling, og da kan det skapes en forståelse underveis. Da kan det dukke opp ting du egentlig ikke tenker på som noe problem og når du får satt ord på alle de store og små tingene i hverdagen som du kjenner på, så kan du kanskje oppdage at alt det til sammen kan skape stress, trøtthet og nedstemthet.

Det kan kanskje være travelhet, ensomhet, krav, prestasjonspress, høye forventinger, noe du gruer deg til, noe du lengter etter som du ikke har tro på skal skje, skuffelser, ting du angrer på, skyld og skam, sosial angst, følelse av å ikke strekke til og være god nok og så videre.

Mange av tankene våre er slike som vi ikke tør å si høyt, fordi vi tror at vi er alene om å føle og tenke slik, og fordi fornuften vår sier at sånn bør vi ikke føle og tenke. Når du deler, kan du også få innspill som kan endre tankene dine. Det å dele skaper også forståelse, du føler deg forstått og de rundt deg forstår hvordan det er å være deg og de kan lettere være til hjelp for deg.

Det er to områder du selv kan jobbe med for å påvirke følelsene dine:

  • Tankene

Utfordre tankene dine og prøv å snu negative tanker om deg selv, livet og fremtiden. Fokuser på de tankene du har lyst til å tenke og gjenta dem for deg selv helt til følelsene dine tror på dem. Skriv opp de tingene du er glad for, som du er takknemlig for, som du gleder deg over og som du gleder deg til. La det være konkret både om deg selv og omgivelsene dine.

  • Handlingene

Gjør noe hyggelig hver dag. Vær fysisk aktiv og finn aktiviteter du liker å gjøre. Ved å være aktiv, får du fokuset ditt på noe annet, noe positivt. Gjør hyggelige ting selv om du ikke føler for det. Det kan virke tungt til å begynne med, men ofte må man tvinge seg selv til å gjøre noe for at det skal bli bedre. Og du kan velge både tanker og handlinger som kan påvirke humøret ditt til det bedre.

Dersom tristheten varer flere uker og kanskje måneder uten at det går over, kan det hende at du er deprimert og du bør du finne noen å snakke med og få hjelp. Det kan være helsesøster eller fastlegen din. Les gjerne: https://helsenorge.no/psykisk-helse/deprimert-eller-trist