Er diabetes overførbar?

Er diabetes en overførbar sykdom?

Hei.

Nei, diabetes er ikke en overførbar sykdom. Diabetes er en sykdom som skyldes mangel på insulin, nedsatt insulinproduksjon eller at insulinet virker for dårlig.

Diabetes type 1 skyldes ikke levevaner, men oppstår tilfeldig. Den er til viss grad arvelig, men ukjente miljøfaktorer kan også spille inn for om man får sykdommen. Ved type 1 blir cellene som lager insulin ødelagt og en trenger derfor å tilføre kroppen insulin for at cellene i kroppen skal kunne ta opp energi.

Diabetes type 2 er også arvelig, men overvekt, usunt kosthold og for lite fysisk aktivitet spiller en rolle for om sykdommen utvikler seg.