En mail fra livmorhalsprogrammet

Hei!
Jeg fyller 25 år i år og fikk i dag en mail fra livmorhalsprogrammet om at jeg burde ta celleprøve. I følge kjent info smitter HPV via sex. Jeg har ikke hatt sex og lurer derfor på om det er noe vits å ta celleprøve enda?

Hei og takk for spørsmålet!

I Norge har vi et såkalt livmorhalsprogram som går ut på at kvinner mellom 25 og 69 år anbefales å ta livmorhalsprøve regelmessig. Målet med denne prøven (som kan tas hos fastlegen) er å forebygge livmorhalskreft som rammer kvinner i alle aldre.

De fleste tilfeller av livmorhalskreft skyldes at man er smittet med viruset HPV (humant papillomavirus). Dette er fordi noen typer HPV kan gi celleforandringer i livmorhalsen som kan utvikle seg til kreft. HPV overføres ved seksuell kontakt. Dette gjelder først og fremst samleie, men viruset kan også overføres ved andre seksuelle handlinger som for eksempel munnsex og fingring. Hvis du aldri har hatt seksuell kontakt med noen og bare er 25 år gammel er det svært usannsynlig at du har blitt smittet med HPV, da kan du også vente litt med å ta celleprøve fra livmorhalsen.

Se også: Første besøk hos gynekolog