Er anoreksi synd?

Hei! Jeg slet med atypisk anoreksi. Jeg bare lurte på om det var synd i den vanskelige perioden siden jeg brøt ned kroppen! Og "rev den i stykker". Eller er det bare skyldfølelsen som snakker?

Hei kjære deg.

Når livet blir utfordrende og vanskelig, har vi alle en tendens til å fordømme oss selv. Når vi mislykkes, får vi lett en følelse av skyld og skam, av å ikke ha verdi, ikke være god nok og ikke strekker til. Slik kommer vi lett inn i en sirkel av negative tanker der vi sammenligner med andre og blir misfornøyd med oss selv, både med utseende, egenskaper og handlinger.

Gud skapte deg på underfullt vis, han formet deg kunstferdig og ønsker at du skal like det han har gjort. Han ønsker at du skal fryde deg i Ham og elske det han har gitt deg og gjort for deg.

Gud fordømmer deg ikke og vil heller ikke at du skal fordømme deg selv. Gud vet hvordan det er å være menneske, han vet om hvordan livet er og hvilke utfordringer vi møter. Han vet om alle dine tanker og har tellet hvert hodehår du har. Han bryr seg.

Gud ser deg og elsker deg. Når du er nedfor og misfornøyd ønsker han å fortelle deg at du er kunstferdig formet, helt unik og er høyt elsket. Han dømmer deg ikke når du ligger nede og ikke får livet til, men ønsker å klemme deg inntil seg, løfte deg opp og hjelpe deg til å tenke annerledes om deg selv. Han ønsker at du skal se det Han ser, og tro på det Jesus sier at du er. Gud ønsker at du skal komme i frihet og leve ut det livet han har for deg. Skyldfølelse og fordømmelse hjelper deg ikke dit, men det å se på og være opptatt av Guds uendelige kjærlighet til deg, hans frelse og evige plan for deg. Det å se på seg selv fører til mismodighet, det å se på Gud gir kraft.

Dersom du ikke blir kvitt skyldfølelsen, så snakk med Gud om det. Si alt du tenker til ham, og les i Ordet hans hva han sier om deg og til deg. Be ham hjelpe deg til å tro på det han sier.

Tilgi deg selv og kom ut i frihet.

Les: Salme 139 / Salme 145, 14 og 18 / Salme 147,3 / 5 Mos 33, 12 og 26 / Jes 43,4 /  Sef 3,17 / Matt 10,30 / Jes 40,31

Lykke til