Er det riktig å tilgi en utro?

Er det riktig å tilgi en som har vært utro mot deg?

Hei.

Dette var litt for kort spørsmål til at vi kan svare skikkelig på det du egentlig ønsker å spørre om. Men sånn generelt, så går det selvfølgelig an å tilgi utroskap.

Men det er mange faktorer som spiller inn for om forholdet bør fortsette etterpå, om det er det du lurer på. Tilgivelse og tillit er to forskjellige ting. En kan tilgi og likevel avslutte forholdet.

En bør alltid tilgi dem som foruretter oss, for ellers vil vi selv bli sittende igjen fanget i bitterhet, hat og sinne. Tilgivelse er mest for vår egen skyld, og det er god helse i å tilgi.

Dersom spørsmålet ditt handler om at det å tilgi er å fortsette i forholdet til den som har vært utro mot deg, så kommer det helt an på omstendighetene rundt utroskapen, måten det ble oppdaget på og måten det blir håndtert på etterpå. Det kommer altså an på hva som ligger i utroskapen, det kommer an på hva slags forhold dere har og har hatt, hva som skjedde, om det har skjedd tidligere, hvor lenge det har pågått og om vedkommende har innrømmet det eller bare blitt oppdaget, og om vedkommende legger seg flat og ber om unnskyldning eller om han/hun unnskylder seg.

Selv om en tilgir, vil ikke følelsene bli helbredet med det samme. Man vil fremdeles være lei seg, føle seg sviktet og være såret. Tilliten tar lang tid å bygge opp igjen. Tilgivelse kan en få, men tilliten må personen selv bygge opp igjen. Dersom personen svikter på nytt, har han/hun ikke vist seg tilliten verdig og det er ikke lurt å ha et forhold til en som ikke en kan stole på.