Er det synd å bli tent?

Hei!

Jeg er 20 år og hadde aldri hatt kjæreste eller kysset noen før nå nylig. Jeg var med en gutt, og vi liker hverandre. Da han holdt hånden min merket jeg at jeg ble kåt, uten å tenke på noe seksuelt. Spesielt om han strøk hånden min. Er det vanlig?

Jeg vil ikke ha sex før ekteskapet fordi jeg tror Gud vet hva som er best for oss.. Det er vel ikke synd å bli «tent» dersom man ikke «lyster?» Eller må jeg unngå å holde hånden hans før vi er gift? Haha

Takk på forhånd!

Hei!

Gratulerer med kjæreste!

Veldig hyggelig at du har funnet en som du liker og som liker deg. Det er helt vanlig å bli opphisset/kåt når man er sammen med kjæresten sin. Spesielt om man gjør noe som kanskje oppleves nytt, spennende eller kan gi forventning om noe mer.

Les: Gud sier JA til sex

Gud skapte sex og gav kroppen vår seksuelle følelser og lyster. Derfor er det helt naturlig og ikke en synd å kjenne på disse gode følelsene og kåtheten. Så det å bli tent eller ha seksuell lyst, å ønske å ha sex med en annen, er altså ikke synd i seg selv, og du trenger ikke kjenne på skyld og skam for det.

Det er hva man gjør videre med denne første innskytelsen vi tenker man er ansvarlig for.

Les:
Kristen og seksuell
Hva vil det si å tenke på noen med begjær

Det er mange som lurer på hvilke helt konkrete seksuelle grenser man bør ha i et forhold før man er gift dersom man ikke vil ha samleie. En av grunnene til at det er vanskelig å si noe konkret, er nettopp dette med hva som gjør en kåt. Det er så individuelt hva man tenner på og hva som gjør at man får veldig lyst på mer. Derfor vil vårt råd være at dere setter grenser som unngår så mye som mulig å gjøre ting vanskeligere for dere. Blir man lett tent, trenger man strengere grenser for å unngå å gå for langt. For noen kan det være for opphissende å kysse lenge, for andre å kysse i det hele tatt. For noen kan en hånd på låret være fint, mens for andre blir det vanskelig å ikke bli lysten på noe mer.

Les: Hva er sunne grenser i et forhold

Prinsippet om å sette grenser i god avstand fra det man vil unngå er en generell, men veldig god huskeregel. Som par er det viktig å snakke ærlig om dette underveis. Av respekt for hverandre, er det også viktig å alltid ta mest hensyn til den som vil ha den strengeste regelen.

Du kan lese mer om dette i disse artiklene og svarene:
Om seksuelle følelser
Hva sier Bibelen om å være kåt
Hilsen skamfull jente
Hvor skal jeg og kjæresten sette grenser
Hvor går grensene

Vi ønsker dere Guds velsignelse på veien videre.

Vennlig hilsen GuttogJente.no