Er det synd å se på porno?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Vi mennesker er skapt med følelser og behov som gjør at vi har lyst på nærhet med andre mennesker. I puberteten utvikler seksualiteten vår seg, og det er naturlig at vi kjenner på lyst til å være nær et annet menneske seksuelt. Fra et rent biologisk ståsted er dette måten vi er skapt på for å kunne lage barn og reprodusere oss. Men Gud har også skapt sex som noe fint som kan nytes i de rette rammene.

Her forteller bibelen oss at sex er noe som hører hjemme i ekteskapet mellom mann og kvinne, der de har lovet å være trofaste mot hverandre hele livet. Dette er de rammene som Gud har designet for å at seksualiteten skal oppleves som noe fint og trygt.

Det er mange ting som kan sette i gang seksuelle følelser uten at det er bra for oss, som for eksempel å se på porno. Det er lett å tenke at porno er normalt og “ufarlig” fordi mange ser på det, men porno viser sex helt utenfor kjærlighet mellom to mennesker. Mange opplever å bli usikre etter å ha sett på porno fordi de ikke vet hvilke forventninger den de har sex med har til dem, eller om de er bra nok. Dette er ikke det Gud ønsker for oss, for det gir et urealistisk bilde av hva sex er og kan også gjøre oss avhengige.

Det er også viktig å vite om noen av de tingene som skjer i pornoindustrien. Produsenter som lager pornografi tjener mye penger på det. Det er billig å produsere og lett å selge. Internett gjør at pornografi sprer seg veldig fort, og det er tilgjengelig overalt. Det er dessverre mange i pornoindustrien som opplever å ikke ha det bra eller blir utnyttet også gjennom menneskehandel. Mange av jentene og guttene som blir filmet eller tatt bilder av angrer i ettertid, og andre ganger blir barn og andre presset til å bli tatt bilder eller film av mot sin vilje. Når alt havner på ulike sider på nettet, er det vanskelig å vite hvordan det har blitt produsert og hvem som ville være med på det.

Å se på porno er ikke det samme som å ha sex, men det vekker seksuelt begjær i oss etter seksuelle handlinger med andre mennesker som er forbeholdt ekteskapet. Ting vi fyller oss med påvirker oss, og spesielt det vi ser på ofte og over lengre tid. De fleste har opplevd å bli påvirket av filmer, bøker og musikk. I dag finnes det uendelig mange ting å velge blant, og derfor er det ekstra viktig å tenke gjennom hva man egentlig har lyst til å fylle seg med. Hvis man ønsker å leve etter det bibelen forteller oss om hva som er bra og hva som er skadelig for oss, betyr det å styre unna pornografisk innhold. I dag betyr dette i praksis også å velge bort en del serier og filmer som i utgangspunktet ikke regnes som pornografiske, men som sendes på vanlige TV-kanaler eller strømmetjenester som Netflix.

Dette er ikke alltid lett, men hvis man har tenkt igjennom hva man ønsker på forhånd er det lettere å motstå fristelsen i øyeblikket. Job var en mann vi kan lese om i bibelen som levde nært Gud, og han beskriver at han hadde “sluttet en pakt” med øynene sine. Han hadde gitt et løfte til seg selv om ikke å se på en annen kvinne med “begjær” – med seksuell lyst.

"Jeg har sluttet en pakt med mine øyne, at jeg ikke skulle se med begjær på en jomfru" (Job 31:1).

Det er aldri for sent å bestemme seg for hvordan man ønsker å leve. I det første brevet til korinterne forklarer Paulus hvordan Gud er den som hjelper oss i fristelsene, fordi han er trofast og sørger for en vei ut:

"Det er ikke kommet over dere noen fristelse som ikke er menneskelig. Gud er trofast; han skal ikke la dere bli fristet over evne, men Han skal sammen med fristelsen også sørge for en vei ut, slik at dere kan være i stand til å bære det" (1 Kor 10:13).

Hvis man har sett på porno og ønsker å slutte, finnes det ting som kan hjelpe. Det første man kan gjøre er å dele ønsket om å slutte med noen man har tillit til, og som deler disse verdiene. Det kan være et vanskelig tema å snakke om, men mange opplever at det hjelper å ha en venn med i prosessen.

Vi vil også anbefale deg å lese disse artiklene:

5 skritt til frihet fra porno
Porno - hvorfor ikke?
Avhengig av porno
Fri fra porno

Vi har også svart på lignende spørsmål tidligere, her er forslag til noen svar du også kan lese:

Har slitt med pornografi over mange år og mange ser opp til meg
Jente 15 - Sliter med porno
Hvorfor blir man avhengig av porno?