Er det vanlig å ha anal sex?

Hei.

Analsex er en mer uvanlig form for sex enn vaginalt samleie, men er blitt mer utbredt, kanskje først og fremst pga lett tilgang til porno. Tidligere var gjerne analsex koblet til homofile, men det at analsex er så vanlig i porno har gjort at flere ønsker å eksperimentere og utforske det de ser der. Porno gir et feilaktig bilde av sex og jenters forhold til analsex og derfor tror mange at det er vanlig å like det og at det er noe alle jenter skal like.

Noen tenker at man fremdeles er jomfru om man har analsex og at mn også unngår risikoen for å bli gravid. Men begrepet ”jomfru” handler om å ikke ha hatt seksuell aktivitet med noen og analt samleie er også sex. Man er heller ikke helt sikker mot graviditet fordi det kan dryppe sæd fra anus til skjeden, og man kan bli smittet av kjønnssykdommer.

Les også:
Hvor går grensen for hva man kan kalle sex
Gravid av analsex
Er analsex bra for deg?