Er i et forhold, men har følelser for en annen

Vært i et godt forhold i mer enn 3 år, men fikk plutselig følelser for en annen. Noen sier at hvis man får følelser for en annen, elsket du aldri den første. Hva skal jeg gjøre?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Det kan være vanskelig å oppleve at man får følelser for en annen når man er i et godt forhold. At man får følelser for en ny, betyr likevel ikke at man “aldri elsket den første”. Her er hvorfor:

Forelskelse varer som regel i alt fra en liten stund til omtrent to år. Dette varierer fra person til person. Følelser kan komme og gå fort, og det er ikke så lett å kontrollere dem. Mange opplever sterke følelser i starten av et forhold, og da er det nesten ikke noe man heller vil enn å være sammen med den personen. Enten man er kjærester eller gift, vil man uansett på et eller annet tidspunkt oppleve at forelskelsen demper seg. Men det betyr ikke at man ikke fortsatt kan elske dem.

Par som har kjent hverandre lenge og har et sunt forhold der de respekterer og tar vare på hverandre, kan elske hverandre selv når forelskelsen blir svakere. Et forhold basert på langvarig kjærlighet tåler mer enn et som bare er basert på følelser.

Derfor er det alltid lurt å tenke seg om før man tar en avgjørelse basert på følelser, og ikke la følelsene være det eneste som styrer hva man velger. Det finnes ting man kan gjøre for å bli kvitt følelser man har for en annen, hvis ikke man vil at disse følelsene skal styre.

Forelskelsesfølelser fungerer slik, at jo mer oppmerksomhet de får, jo mer tenker man på denne personen, og jo sterkere blir de. Når man duller og steller med følelsene dine gjennom tanker og dagdrømming, blir de sterkere. Så da er det beste man kan gjøre for å komme ut av rusen, å få tankene bort fra denne personen. Hold denne personen på avstand så du slipper å bli minnet om dem hele tiden. Det er lurt å ikke se på bilder av dem eller søke dem opp på nett for å følge med på alt de gjør.

Les:

Hvordan gi slipp på følelser?

Hvordan slutte å like gutt i klassen?

Når det er sagt, er kjærestetiden er en tid for å finne ut om man passer sammen, og da er man ikke bundet til den andre personen hvis ikke forholdet funker. Du beskriver forholdet du er i nå som et godt forhold. Vi vil derfor anbefale deg å tenke og be over hva du ønsker på lang sikt, og hva du setter pris på i forholdet du er nå.

Det kan hjelpe å snakke med noen du stoler på om dette, og som kan hjelpe deg å tenke gjennom hva som er det beste for deg å gjøre i denne situasjonen.

Vi vil også anbefale deg å lese flere svar på spørsmål om forelskelse, for eksempel disse:

Veldig lett forelsket

Hvorfor blir jeg forelsket?

Denne podkasten kan også være nyttig å høre på for å hjelpe deg til å tenke gjennom forholdet til den du er sammen med nå.

Vennlig hilsen Guttogjente.no