Et par med mange spørsmål

Hei

Vi er et par som har mange spørsmål rundt dette med Gud, ekteskap og hva som er mest riktig.

Jeg (kvinne) har sagt i fra om at jeg vil holde meg, dette er en utfordring for oss nå i hverdagen.

Har forsøkt å være så åpen om det som mulig, men jeg tror han må ha litt mer tid for å skjønne hvor jeg kommer i fra.

Vi har jevnlige samtaler, hvor jeg forsøker å være så ærlig som mulig rundt tankene jeg har.

Han liker å kose seg, mens jeg er veldig streng med meg selv for å opprettholde en sunn livsstil.

For meg er det viktig at han får finne ut av sin egen helse selv.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan ta opp dette temaet (så forsiktig som mulig)?

Vi ønsker å lære mer om Gud og bibelen, for på best mulig måte kunne lære fra oss gode holdninger og verdier videre.

Og jeg har vel rett til å si nei?

Er det gale å være intime? Det er jo en måte vi viser til hverandre at vi elsker hverandre på. Men i følge bibelen så skal man vel ha ekteskapet på plass ?

På forhånd takk for svar

Hilsen meg

Hei!

Så fint å lese dine tanker og refleksjoner om Gud, ekteskap og hva som er mest riktig. Det er veldig fint at dere kan ha samtaler om temaet, samtidig som vi skjønner på det du skriver at det er krevende.

Når man skal være tett på et annet menneske kommer alle ulikheter frem og blir en større utfordring enn når man bare treffes av og til. Man kan også komme til å oppdage sider ved hverandre som man ikke liker eller som man finner utfordrende. Det er ikke lurt å gå inn i et forhold med tanke på å endre hverandre, men dersom dere på sikt bestemmer dere for å satse på forholdet og gifte dere, må dere finne måter å godta hverandre på, selv de sidene dere ikke liker ved hverandre.

For først når man er elsket og godtatt slik man er, er det trygt å endre seg. Dersom man får følelsen av at man må endre seg for å bli elsket, mister man motivasjonen. Dette er jo absolutt ting dere trenger å snakke om, men vær bevisst på å dele egne verdier og gleder uten å anklage eller kritisere hverandre. Da er det sjanse for at dere sammen kan bli endret ved gjensidig påvirkning. Du sier at han liker å kose seg mens du er opptatt av en sunn livsstil. Det beste er dersom du forteller om hva du synes er viktig, hyggelig og kjekt å gjøre sammen, og så kan han få lyst til å være med deg når du trener og like den sunne maten du tilbereder. Samtidig må også du være innstilt på å endre deg, f.eks ikke være fullt så streng, men tillate deg å kose deg litt sammen med ham og dele hans gleder.

Vi støtter deg også på at du har rett til å si nei til intimitet før ekteskapet, du bestemmer selv over egen kropp. Vi oppmuntrer deg til å ta ansvar for å sette tydelige grenser. Det er faktisk en sterk måte å si til din kjæreste at du elsker ham, og at du vil leve etter Bibelens ord og vente med sex til etter bryllupet.

Vi oppmuntrer dere til å ta dere god tid til å snakke om holdninger og verdier i den fasen dere er i nå. Holdningen til intimitet vil komme tydeligere frem når dere snakker om verdien av Guds-relasjon, Bibelen som fundament, respekt for hverandre og det å være forbilder, for eksempel.

Det finnes mange måter å lære om hva Gud og bibelen sier om disse temaene. Et tips kan være at du viser din kjæreste denne nettsiden, at dere leser noen av artiklene sammen og ser på svar på tidligere spørsmål. Det beste vil allikevel være å lese bibelen sammen, og be Gud vise dere Hans vilje og tanker for dere. For eksempel 1 Korinterbrev kapittel 7.

Her er noen tips til aktuelle artikler og svar på nettsiden:

Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?
10 gode grunner til å vente med sex
Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?
Ønsker å vente med sex
Sette grenser