Faren min er mye sint

Faren min er mye sint, jobber mye og himler med øynene når jeg forteller noe hjemme. Hva kan jeg gjøre?

Hei!

Det kan være mange årsaker til at faren din er mye sint, jobber mye, og himler med øynene når du forteller noe hjemme.

Kanskje du kan spørre han en gang han ikke virker sliten eller akkurat har kommet hjem fra jobb om dere kan prate litt. Så kan du fortelle han hvordan du føler det når han jobber så mye. Kanskje kan du spørre han hvorfor han jobber så mye og kanskje han vil fortelle deg noe om hva han liker med jobben sin? Da blir ikke samtalen først og fremst en anklage, men du får sagt hva du føler samtidig som du kan vise interesse for hvordan han tenker om det. På samme måte kan du fortelle han hvordan du opplever det når han blir sint og når han himler med øynene, og spørre om det er noe du kan gjøre for at han kan bli mindre sint og at du hadde satt pris på om han prøvde å himle mindre med øynene.

Om du synes det er vanskelig å snakke direkte med han, kan du kanskje si det til moren din eller en annen voksen som kjenner dere begge to, og kanskje kan denne personen snakke med faren din på dine vegne, eller kanskje heller være tilstede mens du snakker med faren din?

Uten at vi vet noe mer enn det du skrev om faren din, kan vi si at det er mange fedre som jobber veldig mye. For noen kan dette handle om at de liker jobben sin veldig godt, for noen kan det handle om at de trenger å jobbe mye for å få nok penger til familien sin, og for noen kan det også oppleves vanskelig å være en god pappa hjemme, mens på jobb føler de at de får mye god tilbakemelding og mestrer oppgavene sine. Dersom dere ikke bruker så mye tid sammen, og dersom faren din er mye sliten, kan det være lett for han å himle med øynene fordi han ikke forstår deg. Derfor kan det være fint å se om dere kan finne noen tidspunkt som det kan være fint å gjøre noe sammen, slik at han kan bli bedre kjent med deg og lettere finne tid til å høre hva du har på hjertet.

Vennlig hilsen Guttogjente.no