Finnes det kristne chattetjenester?

Heia!

Jeg lurer på om det er noen anonym og gratis plass der hvor man kan chatte med en kristen voksen?

Jeg elsker denne siden, fordi det er så fint å kunne skrive hva man tenker på og kunne få svar fra en kristen.

Men det er lang ventetid, og man kan ikke svare hverandre, og få flere svar, hvis du skjønner? Av og til føler jeg det er hva jeg trenger, så det hadde vært fint om det finnes slike chattetjenester?

Mvh jente 15

Hei Jente 15!

Takk for ditt spørsmål. Takk også for at du sier at du setter pris på siden vår. Det er veldig hyggelig.

Når det kommer til et sted der man kan chatte med en voksen som er kristen, finnes det så langt vi vet ikke veldig mange alternativer. Dersom man skal begi seg ut på å chatte med en voksen er det også viktig at dette skjer i et trygt miljø. Det finnes dessverre alt for mange historier om voksne som misbruker yngre menneskers tillit på nettet. En må derfor ta seg godt i vare når en chatter anonymt og med personer en ikke helt kjenner.

Det finnes mange norske kristne nettsider man kan drøfte kristentroen. På sosiale medier, eksempelvis på Facebook, finnes det grupper der man kan komme i kontakt med andre kristne. Ettersom samtaler over nett ikke alltid er verken så sikre eller personlige som man kanskje skulle ønske, så er det å snakke med noen der en bor å foretrekke for mange. Da opparbeider man seg ofte en langt nærere relasjon enn man kan klare via internett.

Det å finne seg en menighet med trygge gode kristne, både unge og gamle, er noe vi i guttogjente.no anbefaler. Da vil man kunne møte mennesker til sosialt og åndelig samvær, og kanskje kan også dette etter hvert medføre at man kan chatte på fritiden, og diskutere det man måtte være opptatt av.

For alle er det dessverre ikke alltid mulig å ha det åndelige fellesskapet en lengter etter der en bor. Spesielt på små plasser kan dette være en utfordring. Da kan internett være et godt alternativ.

For oss i guttogjente er det vanskelig å vise til steder som kan være riktig for deg å chatte med voksne på. Det finnes heller ikke mange alternativer å peke på. Vi ønsker likevel å trekke frem OmGud.net. Dette er et nettkurs der man får en fast samtalepartner for å lære mer om den kristne tro. Dette skjer nok ikke for det meste via chat, men svarene vil nok kunne komme ganske hyppig. Noe av ideen med OmGud.net er at man skal kunne ha en fast samtalepartner å snakke med over tid. Denne samtalepartneren vil også være behjelpelig til å sjekke ut mulighetene for et kristent fellesskap i ditt nærmiljø, om en skulle ønske det. Kanskje OmGud.net kan være verdt å sjekke ut for deg?

Når det kommer til chatting på nett og sosialt fellesskap, har vi tidligere berørt noe av dette i et annet spørsmål vi har fått. Kanskje kan du finne noen nyttige tanker her? Komme i kontakt med kristne ungdom på nett?

Vi håper at noen av våre innspill var nyttige for deg. Lykke til videre i jakten på en god kristen person å snakke med. Kristent fellesskap er viktig.

Vennlig hilsen Guttogjente.no