Flere partnere men vil leve med Gud

Hei sliter virkelig med ett par tanke byggninger. Har nyt sex utenfor ekteskapet. Det har og personen jeg ønsker å gifte meg med. Det er snakk om flere partnere. Siden eg har eg lest i bibelen att folk som hadde sex måtte gifte seg. Feks i 5mos22. Og Gud førte Adam og Eva sammen så ble de ett. Og måtte holde sammen. Hva som gjør att det e hor eg har hatt med mine tidligere partnere og ikke ekteskap. Klarer ikke å trekke linjen mellom forpliktelser og eventuelt hvor de begynner. Hvor begynner ekteskapet og evntuelt hva gjør att jeg ikke er i noen pakt med mine tidligere partnere, som de jomfruene vi var. Vil leve med Gud og hans ord. Setter pris på svar mvh gutt

Hei gutt

Bibelen er tydelig på at Gud skapte sex men at sex bare hører hjemme i et livslangt ekteskap mellom mann og kvinne, dette står både i det gamle og det nye testamentet.

En av grunnene til at Bibelen reserverer sex til ekteskapet, er at en mann og en kvinne som har sex blir ”én kropp”. Dette gjelder selv om det skjer utenfor ekteskapet. ”Eller vet dere ikke at når noen holder seg til en hore, blir de én kropp? For det står: De to skal være én kropp.” (1 Korinterbrev 6.16).

Det å ha sex med noen er så kraftfullt at det i Bibelen er et tegn på pakten mellom mann og kvinne i ekteskapet. Når to mennesker blir én kropp blir de så tett sammensveiset at det på en måte ikke er noen fysisk begrensning mellom dem. Det å komme så nær et annet menneske er noe fint i ekteskapet, men når det skjer med andre mennesker blir vi bundet til dem på en usunn måte. Men det blir ikke en pakt av at to mennesker som ikke er gift har sex med hverandre, de har bare misbrukt tegnet på pakten. Pakten opprettes når man gifter seg.

Kapittelet du viser til i 5. Mosebok beskriver det Moseloven påla jødene under det gamle testamentets tid. Det å ha sex med noen uten å være gift var noe veldig alvorlig, siden de to da var blitt én kropp. De var da bundet så sterkt til hverandre at Moseloven påla dem å gifte seg med hverandre.

Men etter at Jesus døde på korset for våre synder kan vi få tilgivelse uansett hvilke synder vi har gjort. Dette gjelder også alle seksuelle synder. Om man har hatt sex med noen uten å være gift kan man også bryte over den usunne forbindelsen som har oppstått i Jesu navn. Etter å ha bedt Gud om tilgivelse kan man for eksempel si at ”I Jesu navn bryter jeg forbindelsen som oppstod mellom NN og meg da vi hadde sex”. Dette var ikke mulig på det gamle testamentets tid.

Husk at det var Gud som skapte sex som noe fint, og alt han har sagt om dette er for å beskytte oss. Han vet at vi kan bli skadet av seksuelle forbindelser utenfor ekteskapet (Ordspråkene 6.32). Når Gud sier vi skal vente med sex til vi er gift, er dette fordi det er det beste for oss.

Vi anbefaler deg også å lese:

Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?
Hvor skal kjæresten min og jeg sette grenser?
Sett dine egne grenser

Lykke til!