Flørter jeg for mye?

Jeg flørter, og det mye. Jeg gjør det aldri med vilje, men det er en del av måten jeg er på. Måten jeg ler, smiler osv. Jeg har ikke tenkt noe tidligere at gutter kan like meg, ikke pga lav selvtillit, men det har bare vert en tanke. Problemet nå er at jeg ser at jeg roter rundt med følelsene til andre, noe jeg ikke liker i det hele tatt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal henvende meg til gutter på en snill måte, uten å flørte. Det er aller verst når jeg snakker med folk på sosiale medier, som jeg ikke treffer så ofte. Jeg vet bare inne hva jeg skal gjøre lenger, men jeg vil ut av det er...

Hei kjære deg og takk for at du spør.

Det er kjempelurt av deg å tenke igjennom hvordan oppførselen din virker inn på andre. Vi har alle ulike måter å oppføre oss på og det er ikke alltid man er klar over hvordan man virker på andre. Når man får positiv tilbakemelding og oppmerksomhet av en væremåte, kan man fort utvikle en vane med å være slik. Det er lettere å få en vane enn å vende seg av med en vane, for det er ofte litt ubevisste handlinger. Og noen ganger kan væremåten vår såre andre uten at vi er klar over det selv.

Når du flørter, gir du den andre et inntrykk av at du liker vedkommende og at du er interessert. Det kan igjen føre til skuffelser og de kan få en følelse av at du ”roter rundt med andres følelser” og ”holder på med flere”. Det vil igjen kunne gi deg et rykte som du ikke kjenner deg igjen i, fordi det ikke var din hensikten å være sånn.

Flørting er de handlingene man gjør for å få tiltrekke seg andres oppmerksomhet og å gi andre positiv oppmerksomhet, for å vise at vi liker dem og for å sjekke ut om de liker oss tilbake. Det gjelder blikk-kontakt, smil, latter, utveksling av komplimenter, lett kroppskontakt  og kroppsspråk som sender ut flørtende signaler.

Det er ofte vanskelig å sette ord på hva det er som gjør forskjellen på flørting og hyggelig vennskapstone og det er lett å få en krangel eller diskusjon om det fordi det er så lett å benekte at man har flørtet eller har ment å flørte. Og fordi man har ulike grenser, vil det være en glidende grenseovergang. Selv om flørtingen er uskyldig og verken vondt eller alvorlig ment, så er det lett å såre andre sine følelser og få på seg rykte av å være en ”flørter”. Det er ikke en god unnskyldning å si at ”jeg bare er sånn”, da trenger man faktisk å endre væremåte.

Snakk med de nærmeste vennene dine om hvordan de oppfatter deg, hva du gjør som kan oppfattes flørtete og få dem til å hjelpe deg til å endre væremåte. Bestem et signal dere imellom som gi deg en påminnelse når dere er sammen med folk, enten et spark på leggen, en hånd på skulderen eller et kremt, som kan få deg til å oppdage at nå gjør du det igjen.

Prøv å tenk på guttene som om de er brødrene dine, du flørter vel ikke med dem. Da kan du lettere få en kameratslig tone uten den flørtende undertonen som legger opp til noe mer. Eller tenk på at faren din står og ser på deg. Tenk på noe som kan få deg til å legge merke til oppførselen din, bli selvbevisst og ikke gå på autopilot.

Når du er på sosiale medier og snakker live, så må du tenke på samme måte. Tenk på personen du snakker med som en du har stor respekt for, en arbeidsgiver eller en leder. Eller at en slik person ser på deg når du snakker med vennen din. Dersom det er skriftlig kontakt du har, må du lese gjennom teksten din og tenke på samme måte, at en du har respekt for skal lese gjennom før du sender.

Kanskje det kan hjelpe å tenke seg at vedkommende har en kjæreste som ser på, eller at du har en kjæreste som ser på og som ikke skal bli såret av at du flørter med andre.

Det kan være vanskelig å venne seg av med en væremåte, men det hjelper å bli selvbevisst og jobbe med tankene sine. Og som sagt, bruk en nær venn som mentor, som kan gjøre deg oppmerksom på hva du gjør som er over grensen. Det er jo lov å være sprudlende, hyggelig og imøtekommende, men det er en grense for når det går over i flørting som du bør finne ut av.

Lykke til :)

Les også:

Grenser for flørting/
Flørtete?