Føler meg lite sosial, hva kan jeg gjøre?

Hei, jeg er en jente på 14 år. På fritiden er jeg som regel hjemme fordi jeg ikke vil være med de på skolen (har ikke særlig mange venner fra skolen) og andre jeg kjenner bor langt borte. På fritiden går jeg bare på konfirmantundervisning og mamma mener at jeg bør begynne på noe annet, men problemet er at jeg har prøvd masse forskjellige idretter, men likte ingen av dem. Føler at mamma er skuffet over meg fordi jeg er så lite sosial. Hva kan jeg gjøre?

Kjære deg, det er bra at du søker hjelp når du har det vanskelig.

Det må føles ensomt, når du ikke har nære venner og føler at du ikke kan oppfylle din mors forventninger til deg. Det er veldig bra at du har prøvd forskjellige idretter, men du vet selv hva som føles bra for deg. Selv om du ikke har funnet en idrett som passer for deg, er det kanskje andre aktiviteter der hvor du bor; sjakk, teater, musikk, en ungdomsklubb i menigheten, et kor, en søndagsskole eller et barnearbeid som trenger en leder osv Gjennom å være med på aktiviteter er det litt enklere å være sosial og bli kjent med noen man trives sammen med.

Om du tror på bønn, kan du be Gud om å vise deg en moden person, som du kan snakke ærlig sammen med og dele dine følelser, slik at du kjenner å bli forstått og oppmuntret. Sammen kan dere kanskje finne frem til en løsning på hvordan du kan ha mer fellesskap med jevnaldrende jenter. Kanskje en voksen i konfirmantundervisningen kunne være en du kan dele tankene dine med? Kanskje den voksne vet om noen som har det på samme måte og kan hjelpe dere til å bli kjent. Helsesykepleieren på skolen din kan også være en du kan snakke med.

Vi vil også anbefale deg å dele dine tanker og følelser overfor moren din, hvis det er mulig for deg. Det kan vise seg at moren din ikke egentlig er skuffet over deg. Antakelig ønsker hun bare å hjelpe deg til å ha mer felleskap med andre jenter for at du skal ha det bra. Å ærlig dele følelser er ikke alltid lett, og du kan risikere at hun ikke forstår deg fullt ut. Samtidig er det stor mulighet for at moren din kan forstå bedre hvordan du føler det og hva du tenker er best for deg selv, hvis du forteller det til henne. Moren din får da samtidig muligheten til å sette ord på hva hun føler og hvorfor hun tenker som hun gjør.

Vi ønsker deg alt godt på veien videre.

Les også:
Hvordan få venner
Vanskelig å bli kjent med folk
Prøvd hardt å få venner
Tørr ikke snakke på skolen