Forelsket i en gutt som ikke er forelsket i meg

Jeg er en jente på 13 år. Jeg er forelsket i en gutt som ikke er forelsket i meg. Han vet nesten ikke at jeg eksisterer føler jeg. Jeg blir så lei meg. Jeg vil bare glemme han men jeg får det ikke til. Av og til gråter jeg om kveldene fordi jeg føler ingen liker meg. Jeg er liksom den jenta ingen liker. Alle guttene liker mye bedre bestevennen min enn meg. Hva skal jeg gjøre?

Å oppleve at man forelsker seg i noen som ikke er forelsket tilbake, kan være en vanskelig følelse. Mange har opplevd slik “avstandsforelskelse”, og føler at det tar opp mye plass i tankene. Forelskelse kan gi sterke følelser, og derfor kan det være vanskelig å komme over den personen man liker.

Les: Han har ikke følelser for meg

Det er leit å høre at du føler at “ingen liker deg” og blir lei deg om kveldene. Selv om disse følelsene kan være sterke, så er du verdifull akkurat som du er og ikke noe dårligere enn andre.

Du forteller at det virker som alle guttene liker bestevennen din bedre enn deg. Hvis det virker som hun får mer oppmerksomhet enn deg, kan dette oppleves som vanskelig. Når noen er mer “populære” eller får mer oppmerksomhet er det lett å føle at man kommer i skyggen av dem. Det å få mindre oppmerksomhet enn noen, betyr likevel ikke at ingen liker deg.

Les: Bestevenninnen er mye mer populær enn meg

Det er dessverre ganske mange som i starten av tenårene opplever å ha noen slike følelser, at de er usikre på om noen liker dem og føler seg “dårligere” enn vennene sine. Av og til har de som virker selvsikre og “populære” også sånne følelser, men kanskje ikke de viser det.

Veldig mennesker som virker selvsikre og har fått til mye, har også strevd med sånne tanker og følelser en eller annen gang i livet. Du har kanskje noen kjente personer som du ser opp til, enten de er artister, skuespillere eller noen på internett. Vi vet ikke hva alle har opplevd, men sjansen for at noen av dem en eller flere ganger i livet også opplevde å føle seg usikker og dårlig, er ganske høy.

Les også: Forelsket i jente som er forelsket i bestevennen min

Husk at det som mest av alt gjør deg til en person som andre liker, er å være en god venn. Popularitet kan gå opp og ned, men det å være deg selv og behandle andre godt er noe som alltid er verdifullt i det lange løp. Noen føler at de er “dårligere” selv om de ikke er det, og andre føler seg ikke “populære nok”, selv om det kanskje er mange som synes det er en god person.

Det kan hjelpe å snakke med en voksen eller en venn du stoler på om disse følelsene. Å holde på de alene kan nemlig gjøre at de føles ekstra sterke, og mange finner støtte og hjelp i å dele dem med noen.