Forhold utenfor menigheten

Hei, eg liker ein gutt. Problemer er at han er medlem i eit annet kristent trossamfunn (menighet), det det ikkje er «lov» å vere sammen med personer utenfor menighet. Veit at mangen ikkje altid følger denne regelen også, men lurte egentlig på om dere hadde noen tips?

Hei!

Takk for spørsmålet. Siden vi ikke vet så mye om hvor gammel du er og hvilken menighet du og den gutten kommer fra, og ikke har så veldig mange detaljer knyttet til hva du egentlig ønsker tips om, så prøver vi oss på å gi deg en tilbakemelding som nok kan oppleves litt generell, men som vi likevel håper vil være til hjelp. I tillegg er det lurt å lese en del av de andre artiklene som vi har lagt linker til nedenfor.

Det er ikke så vanlig å høre om at en ikke får lov å bli sammen med en som er kristen som kommer fra en annen kristen kirke. At dette er noe som finnes som en regel i et kristent trossamfunn høres egentlig veldig merkelig ut. Men dersom det er foreldrene til denne gutten som har laget reglene, så er det litt annerledes. Inntil en er 18 år har foreldrene foreldreansvar for barna sine. Hva dette innebærer kan du lese mer om her:

Foreldreskap og foreldreansvar

En menighet derimot har ingen rett til å ha regler som overstyrer foreldre sin myndighet, men selvsagt kan menigheten formidle og undervise om gode råd ut i fra hva bibelen lærer om mann, kvinne og ekteskap.

Samtidig så vet vi jo også at det noen steder finnes menigheter som har veldig strenge regler for medlemmene sine, der de ønsker å bestemme og kontrollere mye som skjer i menigheten gjennomet strengt lederskap. Men da snakker vi ikke om en vanlig kristen menighet, men en såkalt «sekt». Med det menes det en menighet som ofte har en eller flere ledere som utøver makt over medlemmene på en måte som tar fra dem retten til å bestemme over sitt eget liv. Det er i så fall en menighet som på dette området ikke praktiserer det bibelen lærer.

Men tilbake til det å være forelsket. Det er jo ikke så lett å bestemme seg for hvem en skal bli forelsket i, de følelsene kan gå i mange retninger. De aller fleste kristne, som har giftet seg med en annen kristen, har veldig ofte forskjellig menighetsbakgrunn. Det er i alle fall ganske vanlig i de yngre generasjonene.

Det å skaffe seg kjæreste og bli sammen med noen, er egentlig en veldig viktig beslutning som en bør tenke godt igjennom. Dette sier vi siden det er en av de viktigste bestemmelsene en gjør med tanke på at det kanskje leder til et helt langt liv sammen med denne andre som en liker så godt. Vi anbefaler heller ikke at en ungdom som er under myndighetsalder, gjør dette uten å være i dialog med foreldrene sine om hva som skjer. Hvis man er forelsket, og ønsker å innlede et forhold til noen, kan det være fornuftig å være åpen med det i sin nære familie. De aller fleste foreldre er jo opptatt av at en blir tatt godt vare på og har det bra sammen med den man blir kjæreste med.

I en forelskelse, er det også ofte sånn at en fort kan bli litt blind for de litt svake sidene til den man er forelsket i, spesielt når en er ung og litt uerfaren på området. Da kan det være godt at en eller begge foreldrene også kan vite om det som skjer og forhåpentligvis komme med noen gode råd til deg dersom de ser at det kunne vært nødvendig.

Vi håper at noe av dette kunne være til hjelp for deg. Vi legger også ved noen linker til andre artikler og spørsmål på nettsiden vår, som berører det å få seg kjæreste. Her er det mye godt innhold og mange gode tips å ta med seg videre.

For unge til å være kjærester
Galt å bli sammen?
Kristne kjærester
8 tips til valg av kjæreste