Forholde seg til en som har utført overgrep

Hei!
Jeg går på kristen internatskole, og en på trinnet har gjentatte ganger utført seksuelle overgrep. Jeg vet saken blir tatt hånd om, og at jeg egentlig ikke har noe med det og skulle heller ikke visst om det. Likevel greier jeg ikke å la det gå. Jeg tenker på det hver gang jeg ser han, særlig på møtene. Jeg vet jeg ikke har rett til å dømme og jeg har bedt for vedkommende(noe som gjorde at jeg ble mindre bitter), men synes fortsatt det er vanskelig å forholde meg til vedkommende.
- jente

Hei. Takk for spørsmålet. En slik sak bør selvfølgelig tas hånd om av ledelsen på skolen, som går til politiet med saken. Slik vi forstår det så blir det tatt hånd om, og det er bra. Så bra at du ber for vedkommende. Det tror vi er noe som vil hjelpe deg i møte med denne personen. I tillegg vil vi si noen andre ting som vi tror kan være  bra å tenke på.

Det er ikke alltid vi har all informasjonen, noe som kan gi oss et litt skjevt bilde av saker

I tillegg er det ikke slik at om noen har gjort noe forferdelig, at det ikke er rom for en i menigheten, om man har omvendt seg. Vi vil si at det i utgangspunktet er bra at et menneske kommer på møtene også etter å ha gjort noe veldig galt. Da er det rom for at Gud kan jobbe med personen, slik at han ikke gjør det samme om igjen. Jesus var en person som møtte de som var utstøtt og forlatt (f.eks. Sakkeus.) Og så har vi Saulus som gjorde mye galt mot de troende. Han ble et mektig redskap for Guds rikes fremgang. Samtidig kan det være en veldig stor belastning for noen som har vært utsatt for overgrep at overgriperen er i nærheten. Avhengig av alvorlighetsgraden på overgrepene, må skolen vurdere om denne eleven bør utvises fra skolen slik at de som har vært rammet slipper denne belastningen.

Håper saken løser seg for deg. Lykke til.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no