Fortelle kjæresten om pornoavhengiget?

Hei jeg lurer på om det er positivt eller negativt å fortelle til sin kjæreste om at jeg har hatt tidligere porno avhengighet(evn sliter nå)?
Hvorfor? Og hvilke utfall får det fpr valget du tar?

Gutt 18

Hei gutt 18!

Takk for at du spør om dette! Det er lett å forstå at det kan være vanskelig å skulle fortelle kjæresten sin om noe sånt; en kan føle seg usikker på hvordan hun vil ta det, men samtidig vil det også bli en byrde å gå med det som en hemmelighet.

Det er naturligvis vanskelig å forutsi hvordan hun vil reagere på at du har et forhold til pornografi. Men hvis du ikke forteller noe og fortsetter å se pornografi, skaper det sannsynligvis en mye verre situasjon: sett at forholdet blir varig, og hun finner ut av dette senere, vil det oppleves som et alvorlig tillitsbrudd. Gjennom pornoen har du jo i lengre tid brukt andre kvinner som objekter for ditt seksuelle begjær, det er også dette Jesus kaller for å drive hor i hjertet (Matteus 5.28).

Det er mange menn som har sett mye pornografi, som tenker at når de blir gift går det greit, for da har de jo en sexpartner. Men så enkelt er det ikke. Hvis problemet med porno ikke er løst tidligere går det ikke over av seg selv bare fordi man gifter seg. Mange menn opplever etter en stund at de sitter like fast i pornoavhengigheten som før, og dette vil også ha ødeleggende effekt på forholdet til ektefellen.

Derfor er det ingen løsning å holde dette skjult for kjæresten som kanskje senere skal bli din ektefelle. Uansett om du regner deg selv som avhengig av porno nå eller bare har vært det tidligere, vil dette være en sårbarhet som du må ta hensyn til i mange år fremover. Dette må også kjæresten din vite om slik at dere kan ta hensyn til det og jobbe sammen for å unngå problemer med porno. Du kan være nødt til å begrense tilgangen til internett på telefonen, du kan kanskje ikke ha datamaskin tilgjengelig på soverommet og må være veldig forsiktig med hva slags filmer du ser på. Akkurat som en alkoholiker må unngå alt som inneholder alkohol, må du være veldig forsiktig med alt som kan trigge avhengigheten av porno. Selv om det er tøft å si dette til kjæresten, vil du ikke klare denne kampen uten at dere står sammen om dette.

Det er selvfølgelig fare for at dette kommer som et sjokk på kjæresten din og at hun ikke lenger vil være sammen med deg. Det er likevel en sjanse du må være villig til å ta. Jo lengre dette holdes skjult, desto vanskeligere blir det å ta det opp samtidig som skuffelsen hennes vil bli enda større fordi du har skjult dette så lenge. Derfor er det veldig viktig at du forteller henne at dette er et problem for deg, men at du ønsker å gjøre alt du kan for å ikke bruke porno. Du må også seriøst gjøre alt som står i din makt for å komme ut av dårlige vaner, og det betyr at du må søke hjelp hos noen andre enn bare kjæresten din. Du bør finne en voksen person du har tillit til som for eksempel en pastor eller sjelesørger som vil følge deg opp og som du er ansvarlig overfor. Les mer om dette her:

Sliter med å komme seg ut av porno
Kan porno være utfordrende i et forhold?
Ønsker å slutte med porno og onani

Så selv om det ser skummelt å ta dette opp med kjæresten og du risikerer å bli avvist, så er det ingen vei utenom hvis du ønsker å satse på en fremtid sammen med henne. Om du er helt ærlig og viser at du ønsker å være helt åpen med henne, er det også en mulighet for at hun vil støtte deg og hjelpe deg videre selv om hun også blir skuffet. For du må være forberedt på at det er en stor skuffelse for de fleste jenter å få vite at kjæresten har problemer i forhold til porno.

Du må derfor finne et tidspunkt der du kan fortelle om dette. Men da er du også nødt til å bestemme deg for å ta grep for å slutte, slik at du kan si: «Jeg har strevd med dette lenge, men jeg ønsker å få hjelp nå til å slutte nå og vil gjøre hva jeg kan for å bli helt fri i forhold til porno». Da vil hun også se at du tar deg selv på alvor og viser at du selv kan ta ansvar for dine egne handlinger. Dette er også viktig med tanke på din egen selvrespekt: når du vet at du er i stand til å velge å ta avstand fra noe du liker, men som du vet er galt og skadelig, og være villig til å ydmyke deg selv og få hjelp til å komme ut av det. Det vil også styrke din selvfølelse, og i neste omgang vil det også gjøre deg til en langt bedre partner for kjæresten din.

Lykke til med dette!

Vennlig hilsen Guttogjente.no