Galt å sove i samme hus?

Jeg lurer på, er det galt å sove i samme hus som kjæresten min, viss ingen andre er hjemme. Vi er begge kristne, og sover selvfølgelig på hvert sitt rom. Jeg er med som leder og tenker veldig på hvilke signaler dette sender. Har du noen bibelvers som jeg og kjæresten min kan se mer på når det gjelder dette?

Hei

Det er i utgangspunktet ikke galt å sove i samme hus som kjæresten så lenge man har hvert sitt rom og ikke gjør noe annet enn å sove. Men det er som regel ikke lurt å gjøre dette. Selv om dere kanskje ikke har problemer med dette nå, kan det etter hvert bli veldig fristende å tøye grensene og gjøre noe dere senere angrer på.

Det er veldig bra du reflekterer over hvilke signaler du sender som leder. Hvis dere velger å overnatte i samme hus uten at noen andre er hjemme vil veldig mange tro at dere også ligger sammen. Som leder er du et forbilde for andre ungdommer. Selv om du og kjæresten din kanskje klarer å overnatte i samme hus uten å ligge sammen, vil ikke alle andre klare det samme. Ved å overnatte sammen gir dere signaler til de andre ungdommene om at dette er helt greit. Dermed kan det være flere som risikerer å gjøre ting de angrer på hvis de følger deres eksempel og overnatter sammen.

Så både for deres egen del og for ungdommene du er leder for vil vi anbefale dere å ikke overnatte i samme hus når det ikke er noen andre hjemme. Som leder er det også mye lettere å gi gode råd til andre ungdommer når du selv viser at du ikke tar noen unødvendige sjanser og er villig til å gjøre noen valg for å unngå fristelser.

I 1 Kor 8.1-13 står det litt om det å være fri til å gjøre alt som er rent, men likevel forsake ting for å ikke føre andre til fall.

Les også: Hvor går grensen?