Gjerrig kamerat

Jeg har en god kamerat som jeg er mye sammen med, men han er så gjerrig. Hva skal jeg gjøre? Jeg pleier å spandere mat, men når vi er hos han, så får jeg aldri servert noe selv om jeg er sulten.

Hei!

Det kan være slitsomt å være sammen med mennesker som ikke gir tilbake når man selv er generøs. Har du snakket med kameraten din om dette? Er han gjerrig, handler det kanskje om at han ikke vil, eller ikke har råd?

Det er noe du kan utfordre og spørre han om, men han må selv få velge hva han vil gi deg og spandere på deg. Kanskje er han ikke gjerrig, men bare en litt dårlig vert. Det er heller ikke alle som kommer på å tilby gjester mat når de er på besøk. Kanskje er det nok at du bare spør om du kan få noe å spise når du er der? En kveld dere har planlagt å være hos han, kan du kanskje på forhånd spørre om han har noe dere kan spise eller om dere skal handle på veien og lage noe sammen. Dere er gode kamerater, så da burde det gå an å snakke litt sammen om dette på en hyggelig og ikke anklagende måte. Det er dumt om du blir gående å irritere deg over dette slik at det kommer mellom i vennskapet, og ofte kan det ligge andre ting til grunn enn det du først tenker.

I alle vennskap vil det være en viss skjevhet i hvem som spanderer mest, både fordi man kanskje har ulik økonomi og fordi man prioriterer forskjellig. Prøv å fokuser på at når du er gavmild og spanderer mat på han, så gjør du ikke en gjenytelse eller fordi du ønsker gjenytelser, men du gjør det fordi det er slik du er og ønsker å være. Husk at du viser hvem du er gjennom det du gjør og kjenn så på gleden det er å gjøre andre glad og tilfredsheten det gir å leve etter dine indre verdier.

Håper dere finner ut av det og kan fortsette det gode vennskapet.