Gjør det vondt første gangen?

Hei og takk for spørsmålet.

Det første samleiet oppleves forskjellig fra person til person. Noen synes det gjør vondt og andre synes ikke det. Når man har sex første gangen, må man være trygg og bruke god til og la jenta styre.

Det er flere ting som kan føre til smerte ved samleie:

  • Den såkalte jomfruhinnen (skjedekransen) er en tynn slimhinnefold som ligger rett innenfor skjedeåpningen. Den kan få rifter når den utvides under det første samleiet og da kan det blø litt. Det kan også føles litt trangt og vondt.
  • Dersom ikke jenta er ordentlig opphisset vil ikke skjeden være nok fuktet og utvidet.
  • Jenter har sterke muskler i bekkenet og dersom man er anspent, strammes musklene.

For å ha god sex, er det viktig å føle seg trygg og avslappet, bruke god tid og kjenne hverandres behov.

Sex er det mest intime og personlige man kan gjøre, og man setter seg i en sårbar situasjon. Vi i GuttogJente.no tror derfor at ekteskapet er den beste rammen til å få trygg og god sex. Vi gir veiledning basert på bibelen og tror at sex er ment for å binde sammen to personer for hele livet. Da ligger alt til rette for å få et trygt og godt første samleie og man har hele livet på å bli kjent, utforske og øve med hverandre.

Les også: Vondt å ha sex /Første Samleie /Blødning første samleie