Greit med beføling?

Hei, jeg er en kristen gutt på 16år.

Veldig bevisst om det å ikke ha sex og sånt før ekteskapet. Føler jeg har kontroll og har bestemt meg på forhånd. Men holder på med ei jente, og lurer på om det er greit med beføling? Altså egt kosing med tøy på?

Vet at dette kan gjøre det vanskelig å stoppe, men hvor går grensa?

Hei kristen gutt på 16 år!

Takk for spørsmålet ditt! Så flott at du er bevisst på ikke å ha sex og sånt før ekteskapet. Beføling og kosing utenpå tøyet kan kanskje inngå i «og sånt»? Sex er ikke bare samleie, men også det å berøre intime soner på kroppen. Kosing utenpå klærne kan også føre til sterke seksuelle følelser, og seksuell aktivitet som kan føre til det vil kunne defineres som sex.

Vi vil anbefale at dere setter strengere grenser enn det som kanskje er nødvendig, nettopp fordi som du selv sier, det kan være vanskelig å stoppe. Det ER vanskelig å stoppe! Tydelige og gode grenser som dere er blitt enige om, hjelper dere til å holde grensene dere har blitt enige om.

Flere andre har spurt om lignende ting som deg, og under finner du flere spørsmål og artikler om dette:

Hvor bør grensene gå?
Grensen for sex?
Hva er definisjonen på sex?
Hva er definisjonen på sex
Ønsker å vente med sex
Hvor går grensen i følge Bibelen?
Hvor går grensene?
Å sette grenser
Hva er sunne grenser i et forhold?
Sette dine egne grenser
Har man sex når man tar på puppene?
Kjæresten vil jeg skal ta henne på rumpa
Kline
Hva er definisjonen på sex?
Sette grenser

Her er en artikkel du kan lese om grenser:

Hvor går grensen
Ønsker å vente med sex
Kampen om renhet

Vennlig hilsen Guttogjente.no