Gruer meg til ungdomsskolen

Hei jeg er en jente på 13 år som går på en kristen privatskole og skal begynne på ungdomsskolen etter sommeren. Både barnetrinnet, mellomtrinnet og ungdomstrinnet har samme skole. Altså at vi er felles alle sammen. Problemet mitt er at jeg gruer meg ekstremt mye til jeg begynner på ungdomsskolen. Det jeg gruer meg til er tentamen og eksamen og det å få karakterer. Alle jentene i klassen min gleder seg til å begynne på ungdomsskolen unntatt meg! Jeg får en klump i magen hver gang folk begynner å snakke om ungdomsskole. Liksom tenk deg at karakteren dine avgjør mye av framtiden din! Tenk hvis jeg får kjempe dårlige karakterer og får en dårlig jobb når jeg blir stor! Av og til har jeg lyst å bare grine fordi jeg gruer meg sånn! Noen elever sier det er kjempe mye lekser og sånt, mens andre syns ikke det. Hva skal jeg gjøre?

Hei og takk for spørsmålet ditt!

Å begynne på ungdomsskolen er en overgang som mange synes er litt overveldende å tenke på. Skolehverdagen blir litt annerledes og det er noen nye ting å bli vant til, og det er helt normalt at man føler seg nervøs. Heldigvis går overgangen til ungdomsskolen bra for de aller fleste. Her er noen ting å tenke på som kanskje gjør at du senker skuldrene litt:

Når det kommer til eksamen og tentamen, er disse prøvene lengre og større enn de du har hatt før, men etterhvert blir du vant til dette. Ordet “tentamen” kan høres litt skummelt ut fordi mange snakker om det som en stor ting, men egentlig er ikke tentamen så veldig annerledes enn en vanlig prøve. Dere får god hjelp i forkant av tentamen sånn at dere kan føle dere mest mulig klare for det, og lærerne vil forklare hva som kommer til å skje. På noen skrive-tentamener er det til og med sånn at man får flere ulike oppgaver som man kan velge mellom sånn at man kan velge den man helst vil skrive. Det er det mange som setter pris på.

Når man har hatt tentamen et par ganger, blir det mer normalt og ikke så skummelt lenger. På slutten av ungdomsskolen har man fått god trening i å ha tentamen, og det hjelper når man skal opp til eksamen. Eksamen er nesten helt likt som tentamen, bare at det er en lærer fra en annen skole som vurderer for at det skal bli mest mulig rettferdig.
Karakterene på ungdomsskolen avgjør heldigvis ikke hele fremtiden din. Noen videregående skoler er krever at du har et høyere snitt for å komme inn, men det finnes også mange muligheter for dem som ikke har de høyeste karakterene.

Husk at det varierer veldig fra person til person hvilke karakterer de får i ulike fag. Det er helt vanlig å få lave karakterer i noen fag, og da er det viktig å ikke miste motet på grunn av dette. Det viktigste du får med deg fra ungdomsskolen er det du lærer i fagene, og det du får til er godt nok. De fleste karakterene i åttende og niende blir heller ikke stående på vitnemålet, for det er bare karakterer i avsluttende fag som har noe å si for hvilken videregående skole du kan komme inn på. Det hjelper å tenke på tallkarakterene på ungdomsskolen som en litt mer detaljert måte å måle høy, middels og lav måloppnåelse på, som du er vant til fra barnetrinnet.

Det er litt forskjellig hvor mye lekser lærere gir på ungdomsskolen, men det er vanlig at det blir litt mer enn på barneskolen. Dette er noe man blir mer vant til etterhvert. Det er i hvert fall ikke meningen at man skal drukne i lekser selv på ungdomsskolen, og sannsynligvis vil lærerne prøve å gjøre sånn at denne overgangen blir mest mulig grei.

Du forteller at det virker som alle jentene i klassen gleder seg til å begynne på ungdomsskolen. Selv om det kan virke som om alle bare gleder seg, er det sannsynligvis flere som også er litt nervøse. Kanskje er det ikke alle som vil vise det, men å bekymre seg for noe nytt er ganske vanlig. Overgangen til ungdomsskolen kan virke stor selv for de som er flinkest på skolen og som det virker som får til mye.

Å gå og grue seg til noe helt alene kan være tungt. Det er mange som opplever at det hjelper å snakke med noen de stoler på når de gruer seg til noe, for det blir lettere etter man har fått snakket om det. Det kan være godt å snakke med en voksen du stoler på, enten det er foreldrene dine, en lærer eller med helsesykepleier på skolen din.

Når man forbereder seg på noe helt nytt, er det mange spørsmål og tanker som svirrer i hodet. Mange har opplevd å være nervøs for noe nytt, men mange har også opplevd at det gikk mye bedre enn de var redd for.

Vi ønsker deg lykke til videre!

Vennlig hilsen Guttogjente.no