Hadde sex, men ville det ikke

Hei. Jeg er 19 år og har aldri hatt sex. I kveld hadde jeg det, men ville ikke. Hva gjør jeg? Jeg er nokså fortvilet.

Hei kjære deg.

Det er fint at du tar kontakt i den situasjonen du har kommet opp i, men du forteller lite om hva som har skjedd og det er derfor vanskelig for oss å treffe helt med svaret vårt. Det er vondt å komme i en slik situasjon som du er kommet i og det er derfor viktig at du får snakket med noen du stoler på om det du har opplevd.

Du sier at du ikke ville og at du er fortvilet nå. Det er en veldig ubehagelig og vond følelse å ha opplevd uønsket sex. Kanskje du sitter igjen med en følelse av skyld og skam og spør deg selv om du kunne gjort noe for at det ikke skulle skje. Vi vet ikke om du ønsket det og var frivillig med på det da det skjedde, og så angrer du i ettertid, eller om du kom i en situasjon der du ikke greide eller torde å si nei, eller kanskje du ikke greide å si nei høyt nok eller så ble du kanskje ikke respektert for det. Det er ikke alltid så lett å vite helt hvor grensene går for når det kalles voldtekt, men dersom du ble utsatt for en uønsket seksuell handling regnes det som et seksuelt overgrep og er straffbart i Norge. Uansett definisjon beskriver du en fortvilelse som gjør at det vil være godt for deg å få snakket om og bearbeidet det som skjedde med en trygg voksen som kan hjelpe deg å finne ut av dette sammen med deg. Dersom du opplever at du er voldtatt er det spesielt viktig at du snakker med noen, enten en helsesykepleier, voldtektsmottaket på legevakten, Kirkens SOS 815 333 00 eller Dixi Ressurssenter mot voldtekt 22 44 40 50, alle disse stedene vil du bli møtt på en god måte og med taushetsplikt.

Du sier heller ikke noe om dere brukte prevensjon og om du derfor også har bekymring for kjønnssykdommer og graviditet. Alle disse tingene er det godt å få snakket med en trygg voksen om. Du gruer deg kanskje for det, men det vil være både viktig og godt for deg å få hjelp med det du går og tenker på. Om du ikke kjenner noen du opplever at du kan åpne deg for kan vi anbefale deg søke hjelp hos amathea.no 815 32 005 eller jentehjelpen.no.

Dersom du var frivillig med på det, men angrer i ettertid, trenger du også å gjøre opp og gi deg selv en ny start. Det er lurt å snakke gjennom det som skjedde slik at du vet hvor du kan stoppe og sette grensene slik at det ikke skjer igjen. Dersom du er kristen, trenger du også å be Gud om tilgivelse og om å bryte de usynlige båndene som har blitt mellom deg og den du hadde sex med. Det er også viktig at du tilgir deg selv, legger det bak deg og gir deg selv en ny start slik at det ikke skjer igjen. Det er vondt med opplevelser som man angrer. Du kan uansett ikke få det ugjort nå, men du kan la denne opplevelsen hjelpe deg til å sette grenser for fremtiden.

Siden vi ikke helt vet din situasjon, legger vi ved ulike lenker til andre svar, så kanskje du finner noen som kan passe for din situasjon.

Er jeg voldtatt?
Gikk over grensene vi hadde satt oss, hva skal vi gjøre?
Har hatt sex, hva kan jeg si?
Hatt sex, hva nå?
Angrer etter sex
Ble fingret, angrer