Har brystene mine stoppet å vokse?

Hei! Jeg er en jente på straks 15 år, og lurer veldig på om brystene mine har stoppet å vokse.. Jeg fikk mensen noen måneder før jeg ble 13 år.. Jeg har brukt samme størrelse i BH i nesten to år nå, og a-cup'en er fortsatt romslig.. Kan det være at jeg aldri vil vokse skikkelig inn i en a-cup en gang? Jeg er normalvektig, men har tatt av noen kilo samtidig som jeg har vokst de site årene.. Har dette noe å si?

Hei.

Bryster er i alle mulige størrelser, noe har små, andre har store. Vi kan ikke love deg at brystene dine kommer til å vokse mer, men du er ennå i vekst og utvikling og det er derfor sannsynlig at brystene dine også kan vokse mer. Selv om du har fått mensen, vil kroppen fremdeles vokse noen år. Brystene er nok ikke ferdig utvokst før du merker at du har sluttet å endre deg kroppslig i forbindelse med puberteten.

Bryster består mest av fettvev og dersom man har lite fett på kroppen, så vil brystene også bli små. Frodige jenter har vanligvis noe større pupper. Brystene kan også endre seg noe senere i livet både i forhold til hvor mye fett en har på kroppen og i forbindelse med graviditet og amming. Det er ikke noe man selv kan gjøre for at brystene skal vokse. Arv og gener fra mor og far kan spille inn på hvor store bryster man får, men ikke alltid.

Du utvikler deg i ditt tempo og du utvikler din kropp. Det er det ikke alltid så lett å godta i din alder med stort fokus på utseende. Uansett, så er det beste du kan gjøre å godta kroppen din slik den er og fokusere på hva som fungerer og hva som er bra. Som regel er det bare en selv som tenker mye over det og størrelsen på brystene dine gjenspeiler ikke hvor fin du er. For de rundt deg er det viktigere at du aksepterer deg selv og er stolt av kroppen din enn hvor stor bh størrelse du bruker.

Les også: Brystutvikling /  En liten puppe-guide for jenter

Lykke til.