Har hatt sex - hva kan jeg si?

Jeg hadde sex med kjærsten min en gang for ett og ett halvt år siden. Jeg har bedt Gud om tilgivelse. Hva skal jeg si dersom folk spør om vi har hatt sex? Skal jeg si nei (siden Gud har tilgitt meg) eller skal jeg fortelle at vi hadde det?

Hei!

Det er nok dessverre slik at ting ikke blir ugjort selv om vi får tilgivelse. Så det blir ikke sant å si at du ikke har hatt sex. Samtidig er det en privatsak og ikke noe folk har rett på å vite, så du trenger ikke si at du har hatt sex.

Du kan heller finne en måte å svare på som ikke forteller dem om du har hatt det eller ikke. Litt avhengig av hvem som spør kan du for eksempel si noe slikt: “Vår holdning er at vi vil vente med å ha sex til vi har giftet oss men jeg synes egentlig ikke det er greit å spørre folk om de har hatt sex med noen eller ikke.”

Les: Hatt sex - hva nå?

Du sier ikke noe om du fremdeles er sammen med denne kjæresten, men dersom dere er det bør dere i tillegg til å be Gud om tilgivelse, også be hverandre om tilgivelse og be Gud bryte de usunne bindingene som ble skapt mellom dere da dere “ble ett” i seksualakten. Det kan du lese mer om i: Gikk over grensen, hva skal vi gjøre og Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex

Dersom dere ikke lenger er sammen, skal du tenke på at fortiden har en tendens til å innhente oss og du kan ikke styre hva ex-kjæresten din forteller videre. Så selv om du absolutt ikke trenger å fortelle om dette til folk som spør, vil det bli nødvendig å være åpen om det i et fremtidig seriøst kjæresteforhold. I et seriøst forhold forutsettes det jo at man har tillit og trygghet hos hverandre og at man er åpen og ærlig og ikke holder noe skjult for hverandre. Det kan være ganske vanskelig siden du ikke vet hvordan vedkommende vil reagere på det, men du må tåle de reaksjonene som da evt kan komme og la den andre få tid til å fordøye det. Du kan lese mer om det i: Fortelle om fortiden?

Les også:

Guds nåde er større enn alt
Har hatt sex men er ikke gift
Hva sier Bibelen om de som har hatt sex?
Vil en kristen jente godta at jeg har hatt sex?

Med vennlig hilsen Guttogjente.no