Har lyst til å døpe meg

Er en 13 år gammel jente har lyst til å døpe meg på neste søndag. Mor og far sire eg bur vente, men eg føler meg klar.

Hei!

Så fint at du vil bli døpt! Siden du skriver at du føler deg klar, antar vi at det betyr at du har tatt et bevisst valg om at du vil følge Jesus. Og det er i så fall fantastisk! Dåp er en helt naturlig konsekvens av å følge Jesus.

I Norge er det likevel slik at den «religiøse lavalderen» er 15 år. Det betyr at fram til du fyller 15 har foreldrene dine et ansvar for å veilede deg og kan også ta avgjørelser på vegne av deg når det kommer til valg som f.eks. dåp. Hvis dette med dåp er veldig viktig for deg akkurat nå, og noe du virkelig vil, kan det være fint å snakke med foreldrene dine en gang til og forklare hvorfor du ønsker å bli døpt. Det kan også være bra å snakke med pastoren eller presten i kirken du ønsker å døpe deg i om dette med dåp. Det beste ville kanskje være om du og foreldrene dine kan snakke med pastoren eller presten sammen. I en slik samtale vil det kanskje være lettere for deg å sette ord på hvorfor du ønsker å døpe deg og føler deg klar, samtidig som foreldrene dine kan si hvorfor de vil at du skal vente. Men som sagt, så er det foreldrene dine som har siste ordet fram til du er 15 år. Foreldre ønsker (som regel) det beste for sine barn, og selv om ikke det alltid er like lett å se når en står midt oppi ting, så kan det være at de ser noe ikke du ser nå. Vi kjenner verken deg eller foreldrene dine så det er vanskelig å gi deg noen mer konkrete råd enn dette i et skriftlig svar hvor vi ikke kan ha en samtale med deg direkte og kan få vite litt mer om hva både du og foreldrene dine tenker i denne situasjonen.

Gratulerer med valget om å følge Jesus, og Guds velsignelse i alt som ligger foran!