Gå til innhold
☰ Meny

Hjelp - jeg tviler!


Hei, gutt 14 lurer. Jeg kommer fra en kristen familie og begynner å lure på om det de forteller meg om Gud faktisk er sant? Jeg tviler sterkt. Mamma sier at Homofili ikke er greit men mange Youtubere sier motsatte. Hjelp hva gjør jeg?



Hei gutt 14 som lurer!

Takk for at du skriver til oss!

Når man er blitt tenåring er det ganske vanlig at man begynner å lure på om det man har fått høre om Gud er sant. Når man er barn overtar man vanligvis troen og meningene til foreldrene sine, men det å bli voksen innebærer å ta sine egne valg om hva man skal tro og mene. Du er nå i en slik fase av livet der du må finne ut om du fortsatt ønsker å tro på og følge det foreldrene dine har fortalt deg om Gud og Bibelen, og dette må være ditt eget valg. Det at du tviler nå, betyr ikke nødvendigvis at du ikke lenger er eller vil være en kristen. Det betyr bare at du ikke lenger kan leve på foreldrene dine sin tro, og at du må finne ut av dette selv.

Det er forståelig at du blir usikker når du hører ulike ting fra ulike folk. En del av det å bli voksen handler også om dette å finne ut hvem du skal være enig med. Ofte kan det være lurt å stole på folk en kjenner og har tillit til. Det gjelder ofte foreldre, mens Youtubere kjenner man ofte ikke og sånn sett kan det være lurt å stille spørsmål om de er til å stole på. Ikke alt vi ser på nettet er bra. Og samtidig er det ikke alltid foreldre har rett i alt heller, men forhåpentligvis er de opptatt av å være ærlige og kjærlige overfor sine barn.

Men du må også finne ut for din egen del hva Bibelen egentlig sier og hva du ønsker å gjøre med livet ditt. Bibelen er veldig tydelig på at det å være en kristen ikke først og fremst handler om å være på en spesiell måte, men at det handler om vi innser at vi trenger Gud og at vi vil ha hans hjelp. Bibelen sier at alle mennesker har syndet og at vi trenger hans nåde (Romerne 3.23-24). Når du innser at du trenger Gud i livet ditt, kan du si til ham at du vil være hans barn og tilhøre ham. Bibelen sier at alle som vil ta imot Jesus i livet sitt har rett til å være Guds barn (Johannes 1.12).

Når vi er Guds barn kan vi også be Gud om å vise oss hva som er hans vilje og hva som er det beste for oss. Det kan også være veldig bra å snakke med en voksen man har tillit til, for eksempel en pastor eller ungdomsleder. Det finnes veldig mye bra på Internett, men det er også slik at alle typer mennesker og meninger finnes side om side på nettet. Man kan for eksempel finne personer på Youtube som har alle mulige forskjellige meninger, og man kan bli veldig forvirret hvis man hører på Youtubere uten å være kritisk til hvem de er eller hva slags bakgrunn de har.

Når det gjelder homofili er dette et litt vanskelig tema som det finnes veldig mange sterke meninger om. Vi i GuttogJente.no tenker at det som er avgjørende for om noe er sant / verdt å lytte til eller ikke, er hva Bibelen sier om saken. Ut i fra hva du skriver kan det høres ut som at både din mor og disse Youtuberne er kristne, men har ulik oppfatning. På nettet kan man finne veldig mange forskjellige meninger om homofili. Vi har et klassisk kristent syn på samliv, noe som innebærer at vi ønsker å følge det Bibelen sier om at sex og samliv hører ekteskapet til, en pakt som er inngått mellom én mann og én kvinne.

Vi tror at Gud har skapt oss og at hans vilje for oss alltid er det som er best for oss. Vi ønsker deg lykke til med å finne ut mer om troen og livet Gud ønsker å gi deg.

Lykke til videre i den viktige prosessen det er å bli voksen!

Vennlig hilsen GuttogJente.no