Hjelp med identitet og relasjoner

Hei. Jeg ønsker gjerne hjelp fra dere innen identitet og relasjoner. Håper det passer å skrive om det her.

Jeg har store vanskeligheter med å føle og vite at jeg er virkelig elsket, akseptert og godtatt for den jeg er. En tid hjulpet det at jeg hadde to gode ikke- kristne venner rundt meg som jeg skjønte var glad i meg. Men i tiden har disse båndene blitt mye mindre, gjennom sjalusi og egoisme. Hvordan er det meningen jeg skal forholde meg til andre rundt meg? Er det bare fra Gud det er meningen jeg skal føle meg elsket fra?

Alt jeg ønsker nå er nesten å heller miste følelsene, og ikke gå rundt å ødelegge relasjoner rundt meg, på grunn av egoisme og behovet for å være elsket.

Jeg ser at det kanskje ikke er det beste og tryggeste å bygge opp all identiteten min på mennesker rundt meg som kan svikte, ikke minst på grunn av det jeg har gått igjennom.

Men jeg syns det er vanskelig å bygge identiteten min på Gud. Gud virker "fjern", og er en man ikke kan se, men som skal føles, samtidig ikke være avhengig av følelser. Dette er vanskelig i tillegg tro på at han er en god Gud. Uansett vil jeg ikke bare komme til Gud med problemene mine, utfra ren selv egoisme.

Jeg han noen kristne mennesker rundt meg,men jeg syns det er vanskelig å være totalt åpen og ærlig med disse, og er bundet av mye frykt.
Hvordan skal jeg kjenne meg elsket?

På forhånd takk for svar …

Hei og tusen takk for spørsmålet ditt.

Det med identitet og relasjoner er en vanskelig, men en svært grunnleggende og viktig del av livet. Du er inne på helt essensielle forhold i livet med spørsmålene dine, og det er ikke lett å svare utfyllende og personlig i en slik spørrespalte. Vi vil derfor anbefale deg at du oppsøker en voksen du stoler på, eller går til en menighet der du bor og snakker med en leder eller pastor om disse spørsmålene. Det kan være vanskelig å streve med disse tankene helt alene. Du trenger at noen hører på deg og reflekterer sammen med deg rundt opplevelsene du har med relasjonene dine og tankene du har om deg og Gud. Les også de andre svarene vi har rundt temaet selvbilde og identitet.

Les: Hvordan bygge opp selvbildet

Vi er ikke født med en ferdig identitet. Et godt eller dårlig selvbilde er noe som utvikles gjennom livet og som bygges opp eller trykkes ned i forhold til prestasjonene og relasjonene våre. Med selvbilde menes summen av de inntrykk og tanker et enkeltmenneske har om seg selv og sin plass i forhold til andre individer og samfunnet forøvrig.​ Det er viktig å ha et grunnleggende godt selvbilde, for dersom en har et lavt selvbilde vil det gå ut over både en selv og relasjonene en er i.

Et lite bilde på hvordan vi mennesker håndterer identitet og relasjoner kan vi finne allerede i skapelsesberetningen. Selvbildet blir formet ut fra hvem vi velger å lytte til og hva vi velger å speile oss i, og da Adam og Eva ble skapt hentet de helt naturlig sin identitet og anerkjennelser fra Gud. De var nakne og skammet seg ikke fordi de var trygge i Guds kjærlighet og i at de var gode nok for ham. De var trygge fordi de hentet sin identitet og anerkjennelse ovenfra, fra Gud. Etter syndefallet mistet de den tette relasjonen til Gud og begynte å vurdere seg selv i forhold til hverandre. Da fikk de plutselig behov for å skjule seg fordi de skammet seg over å være nakne. De hentet sin verdi av hverandre og det den andre syntes ble plutselig betydningsfullt, men gav usikkerhet. Det er en risiko å knytte verdien vår opp mot hva andre synes om oss og å speile oss i hverandre istedenfor å speile oss i Gud.​ Når vi speiler oss i hverandre og henter verdien vår i hva andre synes om oss blir vi redd for å ikke strekke til​.

Det virker som selvbildet og identiteten din vakler i møte med andre mennesker og at du lengter og leter etter de personene som kan bidra med at du føler deg elsket og verdifull. Dersom de liker deg, er du bra og dersom de ikke liker deg, er du ikke bra. Du tenker du trenger personer rundt deg som kan gi deg et stabilt selvbilde. Og ja, alle mennesker trenger noen rundt seg som elsker og anerkjenner dem, men det du trenger først og fremst, er å finne din identitet i Gud, slik at du kan ha et fast og stabilt holdepunkt for verdien din uten å være så avhengig av menneskene rundt deg.

Les: Ønsker å bli kvitt negative tanker

Når det gjelder lengselen etter å føle oss verdifull, så er det et grunnleggende behov, gitt av Gud. Og vår verdi ligger jo nettopp i at vi er skapt av Gud. Gud er kunstneren som har satt sin signatur på oss og gitt oss verdi, ikke på grunn av den vi er, men på grunn av den Gud er. Siden Gud har gitt oss verdi, lengter vi etter å føle den verdien. Det er også bare Gud som kan få oss til å føle denne verdien fullt ut og det er bare han som kan få oss til å føle oss helt ubetinget elsket. Dersom vi ikke hviler i Gud med vår verdi og identitet, vil vi jakte på verdi gjennom andre kanaler. Vi bruker egentlig hele livet på det prosjektet å bli elsket og føle oss verdifulle, og alt vi gjør vil ha til hensikt å enten øke denne verdien eller konservere den. Vi kan bruke mennesker, jobb, sex, idrett, hobbyer, penger, makt og alle mulige midler i jakten på å føle oss verdifull og betydningsfull.

​ Les: Elsker Gud meg som jeg er

Gud vil at du skal speile deg i Han og hente din identitet i Ham. Han ønsker å fylle ditt indre med Ordet sitt og med sin kjærlighet. Han vil fortelle deg at han elsker deg og har formet og skapt deg unik og uerstattelig. Han har evige planer for deg. Dersom du bruker tid på å lytte til Guds tanker, vil han fylle deg opp med trygghet og ro og du vil tåle at ikke alle liker deg til enhver tid. Du kan få tro at; Når Gud er for meg, hvem er da imot meg. Ingenting kan rokke meg når jeg har han på min side.

Når du har etablert en slik trygg egenverdi, en god identitet og et stabilt selvbilde, vil du kunne tåle at relasjonsverdien og prestasjonsverdien din varierer gjennom ulike faser i livet.

Relasjonsverdien din styrkes når du får anerkjennelse for den du er som person. Når noen setter pris på deg og den du er som person føler du at selvfølelsen øker. ​På samme måte vil prestasjonsverdien din øke når du får ting til, når du får gode resultater og presterer godt. Når du mestrer ting og får ros fra andre, styrker det selvtilliten din.

​Les: Å elske er å være sårbar

Det å være i relasjon til andre mennesker handler om å være sårbar. Man får og gir og opplever lykke og skuffelse. Dersom man skal ha nære relasjoner må man åpne seg og dersom man åpner seg risikerer man å bli såret. Det er et dilemma som alltid er tilstede i relasjonene våre og avvisning er en vond, men naturlig del av livet. Men med en trygg identitet i Gud, vil du få kraft til å tåle og finne trygghet i at du er verdifull og at du er verd å elske.

Les også.
Aldri god nok
Hvem er du egentlig
Når fikk du din verdi?

Vi vil anbefale deg å lese boken "Hjertets murer" av Dr. Bruce & Barbara Thompson, og dersom du har mulighet ville det å gått på et kurs som tar opp akkurat disse temaene vært veldig nyttig for deg; Hjertefokus.no

Vennlig hilsen Guttogjente.no