Hva er passelig alder for kjæreste?

Når er en grei alder å være åpen for kjærester?

Hei og takk for spørsmålet ditt!

Det finnes ikke noe konkret svar på en bestemt alder der man burde være åpen for å få seg kjæreste, bortsett fra at det sjelden er lurt å være veldig ung når en blir kjærester. Det er også viktig å huske på at hele hensikten med å få seg kjæreste er å finne en person man etter hvert kan gifte seg med og dele resten av livet med. De færreste som blir kjærester tidlig i tenårene holder sammen så lenge, og de fleste opplever at de forandrer seg mye i løpet av tenårene. Den personen man faller for når man er 14 er ikke nødvendigvis en person man kunne tenke seg å gifte seg med når man er over 20. I tillegg er det en del andre ting man bør tenke gjennom før man går inn i et kjæresteforhold.

Dette betyr for eksempel at før vi skal finne en kjæreste, vil det være absolutt best dersom vi er tryggest mulig på oss selv, så vi ikke blir en byrde for den andre personen. Dersom man hele tiden trenger oppmerksomhet, fysisk berøring, kyssing, komplimenter, tekstmeldinger eller andre ting fra kjæresten, trenger man kanskje å jobbe litt mer med sin egen trygghet før man får seg en kjæreste. For selv om det er hyggelig å være kjærester og det skal være en god ting hvor to personer får bygge hverandre opp og hjelpe hverandre, er det viktig at man ikke tenker at «bare jeg får meg en kjæreste så jeg kan føle meg bra» eller «bli kvitt angsten min» eller «få bedre selvfølelse», «aldri føle meg ensom mer», eller hva som helst. Hvis man har store slike behov, kan dette fort bli en byrde for den andre personen i et forhold – og når man må bære en slik byrde, blir man gjerne sliten og lei, og da blir man fort en dårligere kjæreste. Derfor vil det ofte kunne skje at personer som går inn i et forhold med den tanken at nå skal alt bli så bra, får oppleve at hele deres situasjon til slutt blir verre fordi forholdet utvikler seg til å bli så vanskelig at de ikke orker mer.

Dette var kanskje satt litt på spissen. Men det gjør vi av og til for å få frem poenger – og poenget er at vi bør være trygge på oss selv før vi finner en kjæreste, og i stand til å si: «hva kan jeg gjøre for et annet menneske?» heller enn bare «hva kan jeg få» eller «hvordan kan jeg finne noen som er slik jeg ønsker meg».

En annen faktor som er lurt å huske på er nettopp den at tenårene er en viktig fase der vi finner ut hvem vi er, bygger identitet og karakter, og blir kjent med andre mennesker og kanskje danner vennskap vi skal ha lenge og livet ut. Da kan det være dumt hvis man har en kjæreste på ungdomsskolen eller videregående, dersom man ender opp med å bare være sammen med kjæresten sin: hvis man baserer for mye av sin selvfølelse på en slik relasjon og ikke får bygget et godt sosialt nettverk ellers, kan det være veldig vanskelig dersom forholdet ikke varer etterpå.

Vi vil anbefale deg å lese:
For ung til å være kjærester?
Finne den utvalgte?
Om det å få seg kjæreste
Hvordan finne den rette?