Hva sier Bibelen om asexualitet?

Hei. Jeg er 20 år gammel og lurer på hva Bibelen har å si om aseksualitet? Jeg har så lenge jeg har levd aldri opplevd å ville ha sex med et annet menneske - og jeg må ærlig talt innrømme at tanker frastøter meg litt. Jeg merker dog å bli romantisk tiltrukket av både kvinner og meg og kunne godt sett for meg å være i et forhold med hvilket som helst kjønn- bare uten sex. Hva skal jeg gjøre? Jeg merker at jeg er litt bekymret for at jeg kommer til å måtte tilbringe resten av livet mitt uten noen å dele det med. Mvh, Anonym

 Hei Anonym 20 år

Aseksualitet er et relativt nytt begrep som ikke finnes i Bibelen. Vanligvis brukes uttrykket om mennesker som aldri opplever noen erotiske eller seksuelle følelser i forhold til andre mennesker. Som regel må dette ha vedvart i mange år i voksen alder for at det skal være riktig å si at noen er aseksuell. Noen får mange seksuelle følelser tidlig i puberteten, for andre kan dette komme mye senere. Enkelte opplever også at de ikke få noen seksuelle følelser før de er kommet inn i et etablert kjærlighetsforhold til en annen person.

Når man er 20 år er det vanlig å ha hatt seksuelle følelser, men det at du ikke har slike følelser nå betyr ikke at du aldri kommer til å få det. Vi vet ikke om du har opplevd vanskelige ting som gjør at tanker omkring sex frastøter deg litt, men dette kan også skyldes at du ennå ikke har hatt noen positive opplevelser på dette området.

Vi vil oppmuntre deg til å ikke stresse med å få seksuelle følelser eller komme inn i et kjæresteforhold. Hvis du er en kristen kan du hvile i at Gud har en god plan for ditt liv. Noen mennesker (slik som for eksempel Paulus) har levd et svært rikt liv uten noen gang å gifte seg. Andre kjenner at de ikke er skapt for å leve som enslig, og da kan man også legge dette i Guds hånd. Hvis han ser at det beste for deg er å gifte deg, kan han også lede deg til å treffe en person av motsatt kjønn det passer å gifte seg med når dere begge er modne for dette.