Hva definerer man som porno?

Hei. Hva definerer man som porno. Er det grov sex, eller bare generelt sex scene. Jeg ser ikkje på porno, men kan ta nytelse av sex scener (f.eks) fra filmer. Er det like gale som porno, og hvorfor? Hvorfor er det galt å se på, nyte det å se på folk som har sex? Står det noe i bibelen at det ikke er greit og tilfredsstille seg selv? Hva tenker kristne om å tilfredsstille seg selv?

Hei og takk for spørsmålet!

Porno er en forkortelse for pornografi, som kommer av de greske ordet porneia (som betyr hor) og grafia (som betyr tegning eller grafisk fremstilling). Når ordet «hor» brukes i Bibelen, er dette vanligvis om ekteskapsbrudd, enten ved at man er utro mot ektefellen sin eller har sex med en annen person man ikke er gift med. Så selv om ordet pornografi ikke finnes i Bibelen, kan man si at pornografi betyr å vise bilder (og film) av mennesker i seksuelle situasjoner, og vanligvis er dette sex utenfor den relasjonen Bibelen sier at sex hører hjemme i, nemlig ekteskapet mellom en mann og en kvinne.

Det er selvfølgelig forskjell på hardporno som fremstiller detaljerte seksuelle handlinger med nærbilder av kjønnsorganer og kanskje mange forskjellige mennesker som har sex med hverandre på ulike måter, og sex-scener i vanlige spillefilmer og serier. I pornoindustrien skjer det mange overgrep og til og med menneskehandel. Mange steder i verden blir jenter og kvinner blir solgt som sex-slaver og brukt til innspilling av pornofilmer. Det er også mange som sliter med sterk avhengighet av porno, og som ikke klarer å slutte med porno selv om de egentlig vil.

Du kan lese mer om porno her:

Hvorfor blir man avhengig av porno?
Er det synd å se på porno?

Du kan også høre dette foredraget: Porno og dopamin som podcast eller se foredraget på video her

Likevel er det ikke helt uproblematisk å se sex-scener i filmer og serier. Det er helt naturlig at det vekkes seksuelle følelser og lengsler i oss når vi ser fremstilling av seksuelle handlinger på bilder og film. Men i de aller fleste tilfeller handler dette om mennesker som verken er gift med hverandre eller har bundet seg til å være trofaste mot hverandre resten av livet. Handlingen i filmene og seriene er også slik at vi lett påvirkes til å sympatisere med rollefigurene og leve oss inn i handlingen som om vi var en del av den. Da blir også våre egne tanker og fantasier påvirket av et innhold som vekker lengsler og følelser knyttet til sex utenfor den rammen som Gud har tenkt for det seksuelle samlivet.

Gud har skapt sex til å være noe godt som binder to ektefeller sammen og skal være en velsignelse. Men samtidig er sex noe privat som det ikke er meningen at vi skal dele med noen andre enn ektefellen. I Bibelen kan vi lese om at de første menneskene før syndefallet var nakne, og at de ikke skammet seg (1. Mosebok 2,25). Når synden og egoismen ikke var kommet inn i verden ennå, var nakenhet veldig naturlig. Men etter syndefallet ble menneskene oppmerksomme på at de var nakne, og dekket seg til (1. Mosebok 3,7). Gud lagde klær til dem av skinn (1. Mosebok 3,21), noe som bekrefter at nakenhet nå er noe privat som vi ikke skal vise til alle rundt oss.

Så selv om den typiske hardpornoen på nettet kan gjøre større skade enn sex-scener i filmer og serier, vil vi likevel anbefale å være forsiktig med slike sex-scener. Tankene og fantasiene disse skaper er som oftest noe annet enn det Gud ønsker for oss. Han vil at seksualiteten skal leves ut mellom to ektefeller som er trofaste mot hverandre og som har bundet seg til å elske og ære hverandre «i gode og onde dager, til døden skiller dem», som vi lover ved ekteskapsinngåelsen. Og på samme måte som det ikke ville vært greit å se på naboer eller venner som har sex med hverandre, så er de seksuelle scenene i filmer og serier også handlinger som skulle vært private og ikke delt med mange andre.

Det står ikke noe direkte i Bibelen om å tilfredsstille seg selv seksuelt, det er ikke galt å ta på kroppen sin og utforske hvilke følelser man får. Samtidig er Bibelen tydelig på at det ikke er likegyldig hva som skjer i tankene og fantasiene våre. Jesus sa det så radikalt at den som ser på en annen person med seksuelt begjær, altså fantaserer om å ha sex med personen, i realiteten driver hor i hjertet (Matteus 5,28), selv om man ikke gjør noen fysiske seksuelle handlinger med denne personen. Problemet med porno og sex-scener er at de skaper seksuelle fantasier som når de kombineres med onani gjør at vi fantaserer om sex utenfor det som var Guds tanker for oss.

Du kan lese mer om dette her:

Hva vil det si å se på noen med begjær?
Hva er egentlig begjær?
Er det greit å onanere?
Kan det være bra å ikke onanere?
Avhengig av porno og masturbering