Hva gjør man når en venn eller kjent er homofil?

Jeg er en jente på 15-år og lurte på hvordan man skulle oppføre seg når en venn eller en jeg kjente sa at de er homofile.

Hei.

Dersom noen sier til deg at de er homofile, så oppfør deg helt som vanlig. Du trenger bare å høre på det personen sier med respekt uten å reagere på en spesiell måte. For mange oppleves det ganske vanskelig å fortelle det fordi de er redd for å bli avvist, miste venner og ikke bli godtatt som de er. Så det den som forteller trenger av deg er at du lytter og viser forståelse for det som blir fortalt. Om en person velger å kalle seg homofil, er det personens eget valg og du må respektere det. Du trenger ikke mene noe om andres liv, du trenger bare å høre på når de forteller og prøve å forstå hvordan de har det og være vennlig og forståelsesfull. Det kan være ganske vanskelig å gå med følelsene sine alene og det er godt å ha noen å snakke med, så du skal vise deg tilliten verdig når noen åpner opp sine innerste tanker og følelser til deg.

Mange synes at det er veldig utfordrende å få romantiske følelser for noen av samme kjønn og det er ekstra vanskelig siden mange sier stygge ting om og til homofile. Å konkludere med at man er homofil er et stort skritt og man har gjerne gått gjennom en lang og vanskelig prosess før man forteller det til noen. Andre forteller om følelsene sine med en gang og noen kan også oppleve at de endrer seg.

Les: Hvordan får man vite at man er homo

Husk uansett at vennen din alltid vil trenge at du er den samme som før og at du bryr deg. Han/hun har jo ikke forandret seg, men er den samme personen og har den samme personligheten, de samme tankene og interessene som før. Han/hun vil trenge å ha deg som venn slik som før, og at dere fortsetter å gjøre de tingene sammen som dere gjorde før.

Det er også viktig at du ikke sprer det videre til andre. Ingen har krav på å vite alt vi tenker og føler, og hver enkelt må selv få velge hva som skal fortelles og til hvem.

Dersom du lurer på mer, kan du søke på “homofili” på nettsiden vår. Der ligger både Artikler og spørsmål og svar.