Hva kan jeg gjøre med dårlig selvtillit?

Jeg har veldig dårlig selvtillit. Hva kan jeg gjøre?

Hei!

Du skriver at du har veldig dårlig selvtillit, og lurer på hva du kan gjøre. Først vil vi si at det er kjempebra at du skriver og spør om råd. Da har du allerede tatt et steg på veien til å gjøre noe med dette.

Dårlig selvtillit er nok noe veldig mange av oss sliter med, selv om det kanskje ikke synes så godt utenpå. Vi har så lett for å tenke negativt om oss selv, og at alle andre er så mye bedre, flinkere, penere osv. enn oss selv. Og så tror vi også ofte at de andre tenker dårlig om oss. Men vet du hva, sannsynligvis tenker «de andre» også på samme måten om seg selv.

Men hvorfor får vi dårlig selvtillit og tenker så fort negativt om oss selv?

Det kan det være mange grunner til, men grunnlaget for hvordan vi ser på oss selv legges i barndom og oppvekst.

Noen mangler gode, støttende voksne rundt seg som ser og oppmuntrer barnet/ungdommen og gir positive, gode tilbakemeldinger. Noen savner noen som heier på dem og sier: «Kom igjen, dette klarer du.» Kanskje har de tvert imot hatt folk rundt seg som rakker ned på dem, og sier stygge ting til dem. Kanskje har de vanskelig for å få venner, eller har blitt mobbet. Eller de har vokst opp i et miljø der de voksne også har dårlig selvtillit, og har overført det videre til barna.

Les: Behov for bekreftelse

Men uansett grunn så kan vi gjøre noe med det selv. Det er viktig å ta en bestemmelse om at dette vil jeg forandre på. Vær bevisst på måten du tenker og snakker om deg selv på. Dårlig selvtillit er en følelse, og følelser er slett ikke alltid sanne. Hvis du føler at du er dårlig til noe så kan godt det være en løgn. Og hvis du føler at du ikke er noe verdt så er det i hvert fall en STOR løgn, for alle mennesker har uendelig stor verdi.

Det går an å bestemme seg for at jeg IKKE vil si ut negative ting om meg selv, (og andre).

Nå kjenner ikke vi deg, din alder eller bakgrunn, men uansett opplevelser og bakgrunn, har de fleste lettere for automatisk å kritisere seg selv enn de har for å snakke vennlig og oppmuntrende til seg selv.

Man sier ting som «huff, det er jeg så dårlig til.» «Det klarer jeg aldri.» «Typisk meg at det går galt.» osv.

Når man sier slikt til seg selv, vil man automatisk også føle seg dårlig og det styrker absolutt ikke selvtilliten. Det er ikke ett å endre måten å snakke til seg selv på og selv om en bestemmer seg for å snakke vennlig til seg selv, så er det lett at det noen ganger likevel glipper ut noe negativt, men med øvelse, vil det etter hvert gå mye bedre! Men for å klare dette må du også slutte å tenke negativt om deg selv, for alt starter i tankene.

Les: Ønsker å bli kvitt negative tanker

Tankene gir følelser som påvirker handlingene våre. Når vi tenker negativt, presterer vi dårligere og det bekrefter de negative tankene og slik blir det en dårlig sirkel. Dersom vi tenker positivt, påvirker det følelsene slik at vi oppfører oss tryggere og presterer bedre. Derfor er det så viktig at vi «fanger» de negative tankene våre og kaste dem ut av hodet vårt. Ja, noen ganger kan det hjelpe å si høyt til negative tanker: «Forsvinn ut av hodet mitt.»

I stedet vil vi anbefale deg å finne noe fine og positive ord å si til deg selv.

F.eks still deg opp foran speilet, se deg selv inn i øynene og si til deg selv:

- jeg er verdifull,
- jeg er akseptert slik jeg er,
- jeg betyr noe for noen,
- jeg er unik,
- jeg er elsket,
- jeg er flink til å….
- jeg klarer å….
- jeg er vakker

Eller finn andre positive ting å si som er viktige for deg. Dette kan være vanskelig, særlig i begynnelsen, det kan føles rart og sært, men ikke gi opp. Du trenger jo ikke la andre høre på. Si det selv om du ikke føler deg sånn, etter hvert vil det gli inn, og du vil begynne å føle deg bedre.

Det er mye hjelp å finne i Bibelen og i troen på Jesus, for i Bibelen står det mye om hvordan Gud ser på oss. Ved å lese i Bibelen kan du fylle deg opp med gode ord om hvordan Jesus ser på deg, og begynne å tro på at det er sant. I Bibelen kan du lese om at du er dyrebar, du er uendelig verdifull, du er høyt elsket, du er skapt i Guds bilde. Han har skapt deg akkurat slik han vil du skal være, du er akseptert for den du er, du er unik, du er tilgitt, du er Guds glede, du er Guds frydesang. Hvis du føler deg dårlig så kan du takke Gud for hvordan Han ser på deg. Det kan også være et godt råd å lese bibelvers høyt for deg selv, når vi sier ordene høyt og hører dem skapes det også tro i hjertet som gjør at vi lettere kan ta i mot det som står i teksten.

Du kan lese mer om dette i disse artiklene:

Min verdi

Du er unik!

Min verdi - fra preach.no

Hva HAR du?

Gud har også lagt ned i deg masse gode evner, talenter og gaver som Han ønsker at du skal bruke. Ikke prøv «å gå i andres sko» eller kopiere andre, det går dårlig, men gå i dine egne sko, de passer perfekt til deg. Spør Gud om den veien Han har for deg, Han har en fantastisk plan for ditt liv som passer for deg.

Du har garantert mange ting du er god på, men kanskje du ikke har oppdaget dem ennå, eller du tror du ikke er god. Hvis du har en god venn som du stoler på så kan dere kanskje snakke litt om dette, og du kan spørre hva du er god på? Noen ganger kan andre se det bedre enn oss selv. Kanskje dere kan avtale at dere hver dag vil gi hverandre en oppmuntring, si positive ord til hverandre?

Til slutt, husk at også andre kan trenge positive ord fra deg. Hvis vi sier oppmuntrende ting til hverandre så vil det sannsynligvis øke selvtilliten hos oss alle, og det er bare positivt, for ekte selvtillit trykker ikke andre ned, den løfter andre opp.

Vi vil også anbefale deg å lese dette svaret: Dårlig selvtillit - hva kan jeg gjøre? Der finner du også mange fine linker som kan hjelpe deg i arbeidet med å få bedre selvtillit.

Så håper vi at dette kan være til hjelp for deg, og ønsker deg masse lykke til!